"Współpraca z KGHM to doskonały przykład realizacji strategii umacniania pozycji PKP Cargo w kraju oraz oferty, jaką mamy dla dużych grup przemysłowych, obsługujących przewozy kolejowe we własnym zakresie. Bazując na wysokiej jakości naszych usług, zasobach taborowych i know-how możemy wspólnie wypracować bardzo korzystne efekty synergii dla wszystkich zainteresowanych" - powiedział prezes Adam Purwin, cytowany w komunikacie.

W ramach transakcji spółka, w zamian za aport w postaci lokomotyw oraz wkład pieniężny, obejmie nowe udziały w PMT stanowiące 49% w kapitale zakładowym PMT oraz uprawniające do 49% głosów na zgromadzeniu wspólników PMT. Przed realizacją transakcji KGHM i PMT dokonają wydzielenia z PMT części przedsiębiorstwa PMT zaangażowanych w działalność inną niż działalność w zakresie towarowego transportu kolejowego.

"Działalności transportu samochodowego oraz obrotu paliwami zostaną wydzielone z Pol-Miedź Trans do innych spółek naszej grupy jako zorganizowane części przedsiębiorstwa, przy zachowaniu dotychczasowej liczby miejsc pracy oraz poziomu świadczeń pracowniczych. Projekt wpisuje się w długofalową strategię naszej grupy, zakładającą koncentrację na podstawowej działalności. Branżowy partner dla działalności kolejowej pozwoli ograniczyć nakłady inwestycyjne w tym obszarze, przy jednoczesnym wzmocnieniu PMT na rynku przewozów kolejowych" - wyjaśnił prezes KGHM Herbert Wirth.

>>> Czytaj też: PKP Cargo zwiększyło r/r udział w rynku wg masy do 49,1 proc. w grudniu 2014 r.

Reklama

Porozumienie uprawnia PKP Cargo do przeprowadzenia badania stanu przedsiębiorstwa PMT, a także do złożenia odpowiedniego wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podano również.

PKP Cargo przypomina, że PMT jest spółką w 100% zależną od KGHM. Według danych za 11 miesięcy 2014 r., udział w polskim rynku kolejowym wg przewiezionej masy towarów wynosił 2,36%, a wg wykonanej pracy przewozowej 2,13%. W 2013 r. PMT osiągnęło ponad 500 mln zł przychodów i 11 mln zł zysku. Dysponuje taborem w postaci 61 lokomotyw i 1493 wagonów (stan na koniec grudnia 2014 roku). Obecnie trwa proces wydzielania z PMT części przedsiębiorstwa odpowiedzialnej za działalność inną niż kolejową.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 49% udziału w rynku według masy i ok. 59% według pracy przewozowej w 2013 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.