Średnia rata leasingu

To jednocześnie więcej niż w grudniu i listopadzie 2023 r., kiedy ten wskaźnik wyniósł odpowiednio niespełna 1 800 zł i 1760 zł netto.

"Uśredniona rata leasingu to bardzo dobry miernik ogólnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym. Jest wypadkową kluczowych wskaźników takich, jak: ceny aut, polityka rabatowa, wysokość stóp procentowych, zasobność portfeli nabywców, a także popyt na samochody z różnych segmentów rynku" - powiedział wiceprezes Carsmile Michał Knitter, cytowany w komunikacie.

Reklama

Rabaty od importerów i dilerów

Według niego obserwowany obecnie spadek średniej raty wynika przede wszystkim z agresywnej polityki rabatowej importerów i dilerów, a także obniżki stopy WIBOR.

"Średni upust, jaki można obecnie uzyskać względem ceny katalogowej wynosi według Carsmile 13%, co rekompensuje nabywcom podwyżki, jakie wciąż mają miejsce w cennikach większości modeli" - dodał Knitter.

Spadek stóp procentowych

Drugi czynnik, który spowodował obniżkę raty za nowe auto to spadek stóp procentowych. 3-miesięczny WIBOR wynosi obecnie ok. 5,9%. W ciągu roku obniżył się o ponad 1 pkt proc., a od szczytu z października 2022 r. spadł już o 1,7 pkt proc.

"To pozytywne zjawisko, które ma istotny wpływ na rzeczywisty koszt zakupu czy wynajmu samochodu. W ostatnich latach mieliśmy bowiem kumulację wysokich cen aut i bardzo wysokiego kosztu finansowania, co hamowało popyt na nowe pojazdy" - podkreślił wiceprezes Carsmile.

Carsmile to pierwszy w Polsce "Car(Fin)Tech" czyli połączenie najnowszych technologii stosowanych w motoryzacji i transporcie z innowacyjnym sposobem finansowania pay-as-you-drive. Od początku 2021 r. spółka wchodzi w skład międzynarodowej Grupy OLX.

(ISBnews)