Zdaniem autorów badania Kaczmarski Group "2024 rok z perspektywy mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw", kredyt bankowy nie jest już "najchętniej" wybieraną formą finansowania zewnętrznego przez firmy.

Kredyty bankowe coraz mniej popularne

"Wysokie stopy procentowe w 2023 r. znacząco zniechęciły firmy do korzystania z kredytów bankowych. Dlatego teraz będą one chętniej spoglądać na inna źródła finansowania. Zwłaszcza takie, które nie niosą ze sobą ryzyka zmian stóp procentowych" – zauważył ekspert firmy faktoringowej NFG - Emanuel Nowak.

Reklama

Z badania wynika, że najpopularniejszym rozwiązaniem, na które w 2024 r. zdecydują się firmy z sektora MŚP, jest leasing. "Co 4. ankietowany przedsiębiorca (24 proc.) wskazał tę formę finansowania jako preferowaną" - podali autorzy badania. Dodali, że największe zainteresowanie leasingiem w wykazują firmy z branży budowlanej i produkcyjnej (po 34 proc.). Dodali też, że odzwierciedlenie tego trendu widać w najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu. Wynika z nich, że Polska jest 5. pod względem wielkości rynkiem leasingu w Europie i na przestrzeni ostatnich 10 lat była też najszybciej rozwijającym się w Unii Europejskiej.

Jednoosobowe spółki stawiają na raty

Badanie pokazało także, że drugą po leasingu wybieraną formą finansowego wsparcia są zakupy na raty - "w tym roku zamierza z nich skorzystać 18 proc. firm". "Większość zwolenników tego rozwiązania to jednoosobowe działalności gospodarcze (19 proc. względem 17 proc. spółek). (...) Upatrują w tym rozwiązaniu szansy na pokrycie drobnych wydatków firmowych bez konieczności wikłania się w długoterminowe umowy i obowiązek wykupu przedmiotu leasingu po zakończeniu okresu finansowania" - zwrócili uwagę eksperci.

Jak pokazało badanie Kaczmarski Group, kredytem w banku obecnie interesuje się już tylko 16 proc. firm z sektora MŚP. "Na koniec 2023 r. 18,1 proc. wartości zobowiązań kredytowych mikrofirm było opóźnionych o ponad 90 dni, co stanowiło najgorszy wynik od pięciu lat" - wskazali eksperci.

Kredyty wygrywają w stabilnych firmach?

"Zainteresowanie kredytem w spółkach, firmach średniej wielkości (zatrudniających 50-249 pracowników) i z długim stażem na rynku (powyżej 10 lat) jest większe niż w pozostałych segmentach" - zwrócili uwagę autorzy badania. Wyjaśnili, że wolą one kredyty bankowe ze względu na prowadzenie długoterminowych inwestycji, które wymagają "stabilnych" źródeł finansowania. "W 2024 r. co 5. średnia firma zdecyduje się na kredyt, a wśród branż dominuje tu transport (20 proc.) i handel (19 proc.)" - poinformowali.

Faktoring i długoterminowy wynajem sprzętu też często wybierane

Eksperci wskazali, że także faktoring oraz wynajem maszyn, urządzeń i pojazdów cieszą się zainteresowaniem przedsiębiorców z sektora MŚP. "W 2024 r. to rozwiązanie planuje odpowiednio po 13 proc. firm" - dodali.

Zwrócili uwagę, że według danych Polskiego Związku Faktorów w IV kwartale ub.r. faktorzy sfinansowali 26,8 mln faktur o wartości 450 mld zł. Tym samym obsłużyli 26,3 tys. firm (o 6 proc. więcej niż rok temu). "Również rynek długoterminowego wynajmu aut może poszczycić się podobnym wzrostem. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów podaje, że dynamika wzrostu tego rynku w Polsce utrzymuje się nieprzerwanie już od lat na stabilnym poziomie ok. 9 proc." - wskazano w badaniu. "Dzisiaj wynajem długoterminowy jest coraz częściej wybierany przez najmniejszych przedsiębiorców" - stwierdzili.

W ocenie ekspertów formy finansowania różnią się w zależności od wielkości firmy, specyfiki branży oraz długości funkcjonowania na rynku. "Jednoosobowe działalności gospodarcze skierują w tym roku swoją uwagę na zakupy ratalne, zaś spółki na leasing. Firmy średnie i z długim stażem na rynku nadal chętnie będą sięgać po kredyty bankowe" - podsumowali autorzy badania.

Kaczmarski Group informuje, że zajmuje się weryfikacją potencjalnych kontrahentów, bieżącym zarządzaniem ryzykiem biznesowym, dostarczaniem finansowania oraz odzyskiwaniem należności na drodze polubownej lub sądowej.

Częścią działalności Kaczmarski Group jest również ochrona konsumentów przed wyłudzeniami lub ich negatywnymi konsekwencjami.(PAP)

autorka: Anna Bytniewska