"W pierwszym kwartale br. po raz pierwszy od początku 2020 roku udało się przerwać spadki rejestracji pojazdów w Polsce. W tym okresie nad Wisłą zarejestrowano 117,9 tys. nowych samochodów osobowych – o 9,5 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku" - przekazano w środowym raporcie kwartalnym Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy doradczej KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna".

Jak wskazano, osiągnięty wzrost był możliwy dzięki popytowi wśród klientów instytucjonalnych, którzy w tym czasie kupili 84,2 tys. nowych pojazdów – co oznacza poziom wyższy o 16,2 proc. rok do roku. Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 33,6 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 4,2 proc. niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Najczęściej wybierane w Polsce w pierwszym kwartale były średnie SUVy i crossovery, których zarejestrowano 32 tys. – o 25 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2020 roku.

Reklama

Z raportu wynika, że wzrost sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (+35,1proc.), samochodów ciężarowych (+58,6 proc.), przyczep i naczep (+73,1 proc.) oraz motocykli, których zarejestrowano o 12,8 proc. więcej rok do roku. Ponownie bardzo wysokie tempo wzrostu zanotował segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale tego roku w Polsce zarejestrowano 35,6 tys. tego typu pojazdów, to o 129,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Zdaniem prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakuba Farysia wyniki pierwszego kwartału br. są dobre, chociaż nie we wszystkich kategoriach. Dodał, że w analogicznym okresie ub. roku pandemia panowała ledwie parę tygodni, ale już wcześniej we wszystkich segmentach pojazdów poza jednośladami zaznaczyły się głębokie spadki w porównaniu z rokiem 2019. "W związku z tym teraz mimo imponujących nominalnie wzrostów w grupie pojazdów użytkowych poza autobusami, jedynie w grupie samochodów dostawczych i ciężarowych udało się nieznacznie przekroczyć lub tylko wyrównać poziom z pierwszego kwartału 2019" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes Faryś.

Jak zauważa, w przypadku samochodów osobowych ostatni kwartał zamknął się "umiarkowaną poprawą o 9,5 proc., co nie zagwarantowało wyrównania poziomu osiągniętego w analogicznym okresie w roku sprzed pandemii i jest on ciągle niższy niż wtedy o ok. 1/6".

"Zdecydowana większość rejestracji w Polsce to zakupy firmowe, można zatem przyjąć, że mimo pandemii, część gospodarki ma się dobrze. Nie dziwią utrzymujące się wzrosty rejestracji pojazdów niskoemisyjnych, bo jest to segment, który w ostatnim czasie rozwija się najbardziej dynamicznie, jednak szczególnie budujące są skoki rejestracji samochodów dostawczych i ciężarowych, bo jak wiadomo to one są uznawane za swoisty papierek lakmusowy najbliższych miesięcy w gospodarce" - wyjaśnił.

Z raportu wynika, że segment aut popularnych w pierwszym kwartale 2021 wzrósł o 5,8 proc. rok do roku. W tym okresie Polacy zarejestrowali 93,6 tys. pojazdów z tego segmentu. Z kolei 26,4 proc. wzrost odnotował z kolei segment marek premium. W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. Polacy zarejestrowali 24,2 tys. tego typu aut.

"Zwiększony popyt na auta tej klasy można zaobserwować zarówno w przypadku klientów indywidualnych, którzy zakupili 2,7 tys. pojazdów (+15,5 proc.) oraz klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali 21,5 tys. tego typu pojazdów, co przełożyło się na wzrost o 27,9 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2020 roku"- czytamy.

Jeśli chodzi o produkcję samochodów w Polsce, to w ciągu pierwszego kwartału 2021 r. wyprodukowano ich 126,5 tys., przełożyło się to na 15,1 proc. spadek względem analogicznego okresu poprzedniego roku. Zmniejszyła się liczba wyprodukowanych nad Wisłą samochodów osobowych (-26,9 proc.) oraz autobusów (-7,7 proc.), natomiast zwiększyła się o 9,5 proc. liczba wyprodukowanych samochodów dostawczych i ciężarowych, która wyniosła 52,2 tys. sztuk.

Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q2/2021 należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce, rozumianej zarówno jako rynek motoryzacyjny, jak i produkcja przemysłowa oraz motoryzacyjne usługi finansowe. Analiza oparta jest o najnowsze dostępne dane rejestracyjne, statystyczne i rynkowe. Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce.