Wprowadzone w poniedziałek modele SUV i sedan to pojazdy koncepcyjne, które producent planuje zbudować dla klientów z branży motoryzacyjnej, a nie sprzedawać pod własną marką. Kierownictwo, w tym Young Liu, prezes Foxconn, zaprezentowało pojazdy podczas imprezy Technology Day w Tajpej.
Amerykański gigant Apple rozważa rozszerzenie swojej działalności o branżę pojazdów elektrycznych. Foxconn jest największym producentem iPhone'ów, co daje mu przewagę jako potencjalnego partnera Apple w produkcji samochodów.
W ramach agresywnej polityki zdobywania branży motoryzacyjnej, pod koniec września Foxconn zgodził się wydać 280 milionów dolarów na zakup fabryki samochodów w Ohio - startupu Lordstown Motors Corp.
„Nie jesteśmy już nowym dzieckiem w mieście” – powiedział Liu. „Stopniowo zbudowaliśmy łańcuch dostaw pojazdów elektrycznych i zaprezentowaliśmy nasz sprzęt EV”.
Lilian Chen, przewodnicząca Yulon, powiedziała podczas prezentacji w Tajpej, że pierwszym klientem Foxconna będzie tajwańska firma Yulon Motor Co. Liu powiedział, że elektryczny sedan Yulona, zbudowany przez Foxconn, będzie sprzedawany za mniej niż 1 milion dolarów tajwańskich (35 700 dolarów). Foxconn zaprezentował również swój autobus elektryczny, który w przyszłym roku zostanie dostarczony lokalnemu przewoźnikowi.
Foxconn jest jedną z firm technologicznych, które stawiają na pojazdy elektryczne jako źródło wzrostu wykraczające poza niskomarżowy montaż elektroniki. Transakcja z Ohio jest dobrodziejstwem dla Foxconna, dając mu możliwości montażowe, sprzęt i talenty - napisała w niedawnej notatce analityk Citigroup, Carrie Liu. Firma jest bliska decyzji o lokalizacji fabryki samochodów w Europie, powiedział Liu.
Samochód Apple byłby ostateczną nagrodą dla każdego początkującego producenta pojazdów elektrycznych. Na korzyść Foxconna działa silna relacja z amerykańskim gigantem elektroniki użytkowej. Wieloletnie partnerstwo rozszerzyło się i obecnie firma odpowiada za około 50 proc. rocznej sprzedaży Foxconn.
Samochód Apple od lat jest swego rodzaju paradoksem - to jeden z jej najbardziej wyczekiwanych produktów, jednak firma nie ujawniła o nim publicznie praktycznie żadnych informacji.
Foxconn nie rozpoczął jeszcze sprzedaży aut po debiucie swojej platformy EV w zeszłym roku. Planuje rozpocząć masową produkcję elektrycznego pickupa Lordstown Endurance w Ohio w kwietniu.
Dla porównania, producenci samochodów, tacy jak Tesla, Volkswagen czy Hyundai Motor, już teraz produkują masowo modele EV i wydają miliardy dolarów na rozwój produktów i wydajność.
Mimo to Foxconn poczynił już pewne postępy. Foxconn ma umowę produkcyjną z Fisker Inc. i partnerstwo z tajlandzkim państwowym konglomeratem PTT Pcl. Zawarł również pakty ze Stellantis NV i Zhejiang Geely Holding.