Wprowadzone w poniedziałek modele SUV i sedan to pojazdy koncepcyjne, które producent planuje zbudować dla klientów z branży motoryzacyjnej, a nie sprzedawać pod własną marką. Kierownictwo, w tym Young Liu, prezes Foxconn, zaprezentowało pojazdy podczas imprezy Technology Day w Tajpej.

Amerykański gigant Apple rozważa rozszerzenie swojej działalności o branżę pojazdów elektrycznych. Foxconn jest największym producentem iPhone'ów, co daje mu przewagę jako potencjalnego partnera Apple w produkcji samochodów.

W ramach agresywnej polityki zdobywania branży motoryzacyjnej, pod koniec września Foxconn zgodził się wydać 280 milionów dolarów na zakup fabryki samochodów w Ohio - startupu Lordstown Motors Corp.

„Nie jesteśmy już nowym dzieckiem w mieście” – powiedział Liu. „Stopniowo zbudowaliśmy łańcuch dostaw pojazdów elektrycznych i zaprezentowaliśmy nasz sprzęt EV”.

Reklama
ikona lupy />
Bloomberg / I-Hwa Cheng

Lilian Chen, przewodnicząca Yulon, powiedziała podczas prezentacji w Tajpej, że pierwszym klientem Foxconna będzie tajwańska firma Yulon Motor Co. Liu powiedział, że elektryczny sedan Yulona, ​​zbudowany przez Foxconn, będzie sprzedawany za mniej niż 1 milion dolarów tajwańskich (35 700 dolarów). Foxconn zaprezentował również swój autobus elektryczny, który w przyszłym roku zostanie dostarczony lokalnemu przewoźnikowi.

Foxconn jest jedną z firm technologicznych, które stawiają na pojazdy elektryczne jako źródło wzrostu wykraczające poza niskomarżowy montaż elektroniki. Transakcja z Ohio jest dobrodziejstwem dla Foxconna, dając mu możliwości montażowe, sprzęt i talenty - napisała w niedawnej notatce analityk Citigroup, Carrie Liu. Firma jest bliska decyzji o lokalizacji fabryki samochodów w Europie, powiedział Liu.

Samochód Apple byłby ostateczną nagrodą dla każdego początkującego producenta pojazdów elektrycznych. Na korzyść Foxconna działa silna relacja z amerykańskim gigantem elektroniki użytkowej. Wieloletnie partnerstwo rozszerzyło się i obecnie firma odpowiada za około 50 proc. rocznej sprzedaży Foxconn.

ikona lupy />
Foxtron Model C - model koncepcyjny, I-Hwa Cheng/Bloomberg / Bloomberg / I-Hwa Cheng

Samochód Apple od lat jest swego rodzaju paradoksem - to jeden z jej najbardziej wyczekiwanych produktów, jednak firma nie ujawniła o nim publicznie praktycznie żadnych informacji.

Foxconn nie rozpoczął jeszcze sprzedaży aut po debiucie swojej platformy EV w zeszłym roku. Planuje rozpocząć masową produkcję elektrycznego pickupa Lordstown Endurance w Ohio w kwietniu.

Dla porównania, producenci samochodów, tacy jak Tesla, Volkswagen czy Hyundai Motor, już teraz produkują masowo modele EV i wydają miliardy dolarów na rozwój produktów i wydajność.

Mimo to Foxconn poczynił już pewne postępy. Foxconn ma umowę produkcyjną z Fisker Inc. i partnerstwo z tajlandzkim państwowym konglomeratem PTT Pcl. Zawarł również pakty ze Stellantis NV i Zhejiang Geely Holding.

ikona lupy />
Foxtron Model C - model koncepcyjny / Bloomberg / I-Hwa Cheng