Plan został ogłoszony przez rząd i Komitet Centralny Komunistycznej Partii Chin (KPCh) w środę. „SCMP” ocenia go jako sygnał, że władze będą dalej prowadziły szeroko zakrojone inwestycje infrastrukturalne, by stymulować wzrost gospodarczy po kryzysie związanym z pandemią Covid-19.

Przywódca ChRL Xi Jinping oceniał w listopadzie 2020 roku, że do 2035 roku jego kraj może podwoić swój PKB. W odezwie noworocznej podkreślał natomiast, że Chiny jako pierwsza duża gospodarka świata wychodzą z kryzysu, osiągając dodatni wzrost gospodarczy.

Reklama

Duże inwestycje infrastrukturalne, szczególnie w koleje szybkich prędkości, pomogły Chinom przezwyciężyć skutki globalnego kryzysu finansowego z 2008 roku. Jednak zdaniem części ekspertów napędzanie gospodarki tego rodzaju projektami dodatkowo pogłębia problem zadłużenia.

Chiny posiadają już największą sieć kolei wysokich prędkości na świecie, a w ciągu następnych 15 lat ma się ona powiększyć o 84 proc., by osiągnąć łączną długość 70 tys. km. Całkowita długość linii kolejowych w kraju ma wzrosnąć ze 146 tys. do 200 tys. km – wynika z opisywanego dokumentu.

Do 2035 roku Chiny mają też zbudować 162 nowe cywilne lotniska, a ich łączna liczba ma przekroczyć 400. Nowa strategia transportowa kładzie również nacisk na innowacje, rozwój pojazdów autonomicznych i zastosowań systemu geolokalizacji Beidou, chińskiego odpowiednika GPS.