Wzrost zamówień zaskoczyły nawet analityków

Popyt wzrósł o 4,2 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem, znacznie więcej niż szacowali ekonomiści ankietowani przez Bloomberga. Według ich przewidywań miał on wynieść 1,5 proc. Za rosnący popyt dopowiadały zamówienia hurtowe, chociaż nawet bez nich zamówienia wzrosłyby o 2,2 proc., podał w środę niemiecki urząd statystyczny w oświadczeniu.

Branża motoryzacyjna na dużym plusie

Reklama

Produkcja pojazdów wzrosła ponad dwukrotnie, odnotowano także wzrost ogólnego popytu zagranicznego. Ministerstwo Gospodarki poinformowało, że wraz z ostatnim wzrostem wskaźników nastrojów dane te wskazują, że kryzys w niemieckim sektorze wytwórczym osiągnie najniższy poziom pod koniec 2024 roku.

ikona lupy />
Zamówienia fabryczne w Niemczech gwałtownie wzrosły we wrześniu / Bloomberg

Niemcy przestały być głównym hamulcowym strefy euro

Niemiecki przemysł był coraz większym obciążeniem dla strefy euro. Firmy zmagają się ze słabym popytem na całym świecie, wysokimi kosztami pożyczek i problemami strukturalnymi w kraju, które narastają od lat.

Kłopotliwa produkcja samochodów elektrycznych

Volkswagen rozmawia ze związkami zawodowymi środki oszczędnościowe, które mogą doprowadzić do bezprecedensowych zamknięć zakładów w jego ojczystym kraju. Jego najwięksi konkurenci, Mercedes-Benz Group i BMW, również zmagają się z problemami i rozważają nowe podejście do produkcji pojazdów elektrycznych.

Problemy dotyczą całego łańcucha dostaw. Producenci części Schaeffler i ZF Friedrichshafen planują zwolnienia liczone w tysiącach likwidowanych stanowisk pracy. Również Bosch, spółka produkująca AGD, ma problemy. W zeszłym tygodniu poinformowała, że nie osiągnie swoich celów finansowych. Producent opon Continental planuje pozbyć się walczący o przetrwanie oddział produkujący części samochodowych.

Scholz ma coraz więcej problemów z koalicjantami

Spiętrzenie złych wiadomości zmusił rząd w Berlinie do wzmożenia wysiłków na rzecz poprawy sytuacji. Trudna sytuacja gospodarcza nasiliła również pogłębiające się podziały w trójpartyjnej koalicji kanclerza Olafa Scholza. On i jego ministrowie odbyli równolegle spotkania z grupami przemysłowymi i urzędnikami związkowymi, publikując jednocześnie sprzeczne dokumenty polityczne na temat tego, jak wyprowadzić gospodarkę z zapaści.