Maksymalna wartość oferty sięgnie 414 mln zł, poinformowali przedstawiciele Newagu.
Cena maksymalna ustalona została na 19 zł. Do inwestorów indywidualnych skierowane zostanie 15 proc. całkowitej oferowanej puli.
W dniach 13-25 listopada odbędzie się book-building. W dniach 15-22 listopada trwać będą zapisy inwestorów indywidualnych. W dniu 25 listopada poznamy cenę emisyjną. W dniach 26-28 listopada odbędą się zapisy inwestorów instytucjonalnych. W dniu 29 listopada nastąpi zapis akcji na rachunkach inwestycyjnych. Ok. 4 grudnia spodziewany jest debiut.
"Kto ma w głowie olej, inwestuje w kolej. Bezwzględnie na tym rynku są perspektywy rozwoju i spodziewane ogromne inwestycje w całej UE. Polska jest trzecim państwem w Europie pod względem gęstości sieci. Podróże koleją powinny wzrosnąć dwukrotnie w ciągu siedmiu lat. W ten scenariusz się wpisujemy modernizując składy i produkując nowoczesne maszyny" – powiedział główny akcjonariusz Newagu Zbigniew Jakubas podczas konferencji prasowej.
Prezes Newagu Zbigniew Konieczek wskazał, że spółka ma niemal pełną gamę produktową. "Brakuje nam jedynie pojazdów dużej prędkości. Chcemy je mieć w ofercie w 2018. Rozmawiamy z dużym partnerem technicznym i finansowym. Może na wiosnę 2014 rozpoczniemy prace nad lokomotywą 'high speed'" – powiedział Konieczek.
W 2012 r. spółka zanotowała 655,4 mln zł przychodów wobec 419,2 mln zł rok wcześniej. EBITDA w 2012 roku wyniosła 103,46 mln zł wobec 31,59 mln zł. Zysk netto w ub.r. wyniósł 55,72 mln zł wobec 9,27 mln zł rok wcześniej.
>>> Czytaj też: Pesa i Newag będą walczyć o dostawę 20 pociągów dla PKP Intercity
Newag podał jednocześnie prognozy finansowe, które zakładają osiągnięcie przychodów na poziomie 755,6 mln zł w 2013 roku i 919,5 mln zł w 2014. EBITDA w tych latach ma wynieść odpowiednio 83,9 mln zł i 136,5 mln zł. Zysk netto z kolei ma wynieść odpowiednio 37,9 mln zł oraz 79,3 mln zł.
"Chcemy być spółką dywidendową. Kwota 20 mln zł jest planowana do wypłaty w 2014 i 50 mln zł w 2015 r." – podkreślił Konieczek.
Portfel zamówień firmy wynosi 319 mln zł do końca 2013 r. Na 2014 rok zakontraktowane jest 783 mln zł, a na 2015 kwota 629 mln zł. Jak wskazał prezes Newagu są to podpisanych umowy i spodziewane są kolejne. W swojej strategii firma zakłada ekspansję na rynki zagraniczne. Według słów zarządu, pierwszy kontrakt w Europie Zachodniej będzie podpisany jeszcze w tym roku. Kolejnym kierunkiem są rynki azjatyckie. Firma chce również kontynuować aktywny udział w modernizacji polskiego taboru, gdzie oczekuje 3,3 mld zł inwestycji w najbliższych latach.
Spółka zakłada inwestycje na poziomie 30 mln zł średniorocznie w kolejnych latach. Jak stwierdził Jakubas, potrzeby finansowe Newagu wynoszą 100 mln zł w ciągu 5 lat, króre mają zostać wygospodarowane w ramach EBITDA. Kwotę 50 mln zł spółka chce wydać na inwestycje w lakiernie w 2014 roku.
>>> Czytaj też: Przetargowe cuda na torach. Newag i Pesa walczą o kontrakty
Inwestorzy branżowi będą zainteresowani ofertą
Zbigniew Jakubas, główny akcjonariusz Newagu, zmniejsza zaangażowanie w spółce, ponieważ chce częścią pozyskanych środków zasilić swój nowy fundusz inwestycyjny. Ocenia, że spółka będzie obiektem zainteresowania potencjalnych inwestorów branżowych.
"Zakładam fundusz inwestycyjny. Część środków z oferty publicznej Newagu będzie służyła temu celowi. Mimo to nadal zamierzamy rozwijać firmę, chyba, że pojawi się taka oferta, że sprawi, iż ja i inwestorzy giełdowi będziemy się wspólnie nad nią zastanawiać. Zwłaszcza, że Newag może być przedmiotem zainteresowania dużych podmiotów. Już wcześniej miałem ofertę wykupu spółki w całości" - powiedział Jakubas podczas konferencji prasowej.
Zaznaczył również, że chce aby akcje Newagu na giełdzie były płynne.
Newag to jeden z największych producentów taboru kolejowego i pojazdów szynowych w Europie Centralnej.