Maksymalna wartość oferty sięgnie 414 mln zł, poinformowali przedstawiciele Newagu.

Cena maksymalna ustalona została na 19 zł. Do inwestorów indywidualnych skierowane zostanie 15 proc. całkowitej oferowanej puli.

W dniach 13-25 listopada odbędzie się book-building. W dniach 15-22 listopada trwać będą zapisy inwestorów indywidualnych. W dniu 25 listopada poznamy cenę emisyjną. W dniach 26-28 listopada odbędą się zapisy inwestorów instytucjonalnych. W dniu 29 listopada nastąpi zapis akcji na rachunkach inwestycyjnych. Ok. 4 grudnia spodziewany jest debiut.

"Kto ma w głowie olej, inwestuje w kolej. Bezwzględnie na tym rynku są perspektywy rozwoju i spodziewane ogromne inwestycje w całej UE. Polska jest trzecim państwem w Europie pod względem gęstości sieci. Podróże koleją powinny wzrosnąć dwukrotnie w ciągu siedmiu lat. W ten scenariusz się wpisujemy modernizując składy i produkując nowoczesne maszyny" – powiedział główny akcjonariusz Newagu Zbigniew Jakubas podczas konferencji prasowej.

Reklama

Prezes Newagu Zbigniew Konieczek wskazał, że spółka ma niemal pełną gamę produktową. "Brakuje nam jedynie pojazdów dużej prędkości. Chcemy je mieć w ofercie w 2018. Rozmawiamy z dużym partnerem technicznym i finansowym. Może na wiosnę 2014 rozpoczniemy prace nad lokomotywą 'high speed'" – powiedział Konieczek.

W 2012 r. spółka zanotowała 655,4 mln zł przychodów wobec 419,2 mln zł rok wcześniej. EBITDA w 2012 roku wyniosła 103,46 mln zł wobec 31,59 mln zł. Zysk netto w ub.r. wyniósł 55,72 mln zł wobec 9,27 mln zł rok wcześniej.

>>> Czytaj też: Pesa i Newag będą walczyć o dostawę 20 pociągów dla PKP Intercity

Newag podał jednocześnie prognozy finansowe, które zakładają osiągnięcie przychodów na poziomie 755,6 mln zł w 2013 roku i 919,5 mln zł w 2014. EBITDA w tych latach ma wynieść odpowiednio 83,9 mln zł i 136,5 mln zł. Zysk netto z kolei ma wynieść odpowiednio 37,9 mln zł oraz 79,3 mln zł.

"Chcemy być spółką dywidendową. Kwota 20 mln zł jest planowana do wypłaty w 2014 i 50 mln zł w 2015 r." – podkreślił Konieczek.

Portfel zamówień firmy wynosi 319 mln zł do końca 2013 r. Na 2014 rok zakontraktowane jest 783 mln zł, a na 2015 kwota 629 mln zł. Jak wskazał prezes Newagu są to podpisanych umowy i spodziewane są kolejne. W swojej strategii firma zakłada ekspansję na rynki zagraniczne. Według słów zarządu, pierwszy kontrakt w Europie Zachodniej będzie podpisany jeszcze w tym roku. Kolejnym kierunkiem są rynki azjatyckie. Firma chce również kontynuować aktywny udział w modernizacji polskiego taboru, gdzie oczekuje 3,3 mld zł inwestycji w najbliższych latach.

Spółka zakłada inwestycje na poziomie 30 mln zł średniorocznie w kolejnych latach. Jak stwierdził Jakubas, potrzeby finansowe Newagu wynoszą 100 mln zł w ciągu 5 lat, króre mają zostać wygospodarowane w ramach EBITDA. Kwotę 50 mln zł spółka chce wydać na inwestycje w lakiernie w 2014 roku.

>>> Czytaj też: Przetargowe cuda na torach. Newag i Pesa walczą o kontrakty

Inwestorzy branżowi będą zainteresowani ofertą

Zbigniew Jakubas, główny akcjonariusz Newagu, zmniejsza zaangażowanie w spółce, ponieważ chce częścią pozyskanych środków zasilić swój nowy fundusz inwestycyjny. Ocenia, że spółka będzie obiektem zainteresowania potencjalnych inwestorów branżowych.

"Zakładam fundusz inwestycyjny. Część środków z oferty publicznej Newagu będzie służyła temu celowi. Mimo to nadal zamierzamy rozwijać firmę, chyba, że pojawi się taka oferta, że sprawi, iż ja i inwestorzy giełdowi będziemy się wspólnie nad nią zastanawiać. Zwłaszcza, że Newag może być przedmiotem zainteresowania dużych podmiotów. Już wcześniej miałem ofertę wykupu spółki w całości" - powiedział Jakubas podczas konferencji prasowej.

Zaznaczył również, że chce aby akcje Newagu na giełdzie były płynne.

Newag to jeden z największych producentów taboru kolejowego i pojazdów szynowych w Europie Centralnej.