"Kończymy właśnie modernizację 60 wagonów, do końca kwietnia wszystkie one wyjadą na tory. W Cegielskim wyprodukowano i zmodernizowano w sumie ponad 80 wagonów, niebawem podpiszemy umowę na modernizację kolejnych 144 wagonów. Planujemy ogłoszenie przetargu na modernizację dalszych 192 wagonów" - powiedział Adamczyk w Programie I Polskiego Radia.
PKP Intercity to największy międzyregionalny polski operator kolejowy. Spółka realizuje największy program inwestycji w swojej historii, o wartości 7 mld zł.
Adamczyk przypomniał w niedzielę, że na początku tego roku podpisana została z PKP Intercity umowa na świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich.
Umowa będzie obowiązywała w latach 2021 - 2030, a jej wartość to ponad 21 mld zł.
"Chcemy, aby na koniec tej dekady, dzięki tej umowie, w 2030 r. w Polsce funkcjonowało prawie 200 tys. połączeń kolejowych. Obecnie w ciągu roku wyjeżdża na tory 120 tys. pociągów" - powiedział minister.
Adamczyk poinformował też, że jednym z efektów realizacji Krajowego Programu Kolejowego, którego wartość to prawie 76 mld zł, jest skracanie czasu przejazdu pociągów.
Jako przykład podał modernizację trasy kolejowej E30 łączącą Katowice z Krakowem.
"Wskutek katastrofalnego stanu technicznego torów pomiędzy Katowicami a Krakowem do niedawna pociąg osobowy jechał 2 godziny 27 minut pokonując odległość 77 kilometrów. To nie była żadna konkurencja dla transportu samochodowego" - powiedział Adamczyk.
"Przebudowaliśmy ten szlak kolejowy, trwają ostatnie prace certyfikacyjne. (...) Dzisiaj pociąg pośpieszny przejeżdża w czasie około 55 minut, a pociąg osobowy zatrzymujący się na kilkunastu stacjach i przystankach kolejowych, w czasie około 1 godziny 20 min z centrum do centrum miasta" - dodał.
Minister zapowiedział, że gdy zakończą się już wszystkie prace certyfikacyjne, czas przejazdu na trasie Katowice - Kraków jeszcze się skróci. (PAP)
Autor: Łukasz Pawłowski
pif/ robs/