Kontrakt obejmuje m.in. świadczenie usług utrzymania przez co najmniej 60 miesięcy a także naprawy gwarancyjne.

Nowe lokomotywy będą mogły osiągnąć prędkość 160 km/h przy wykorzystaniu napędu elektrycznego i 120 km/h używając silników spalinowych.

Reklama

Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika.

Wartość inwestycji zakontraktowanych przez PKP Intercity w ramach strategii taborowej wynosi już 7 mld zł brutto.

"Po raz kolejny mogę powtórzyć, że dotrzymaliśmy słowa. Deklarowaliśmy, że polski transport musi być bezpieczny oraz komfortowy i takie wydarzenia jak to dzisiejsze potwierdzają nasze deklaracje. Stawiamy na czysty, ekologiczny transport" - powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Polska jest obecnie europejskim liderem w inwestycjach transportowych, a zmodernizowane szlaki kolejowe są fundamentem sprawnego systemu transportowego" - dodał.

W ramach kontraktu Pesa ma dostarczyć lokomotywy w terminie do 48 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszej z nich musi być zrealizowana nie później niż w ciągu 30 miesięcy. W sumie PKP Intercity i Pesa podpisały już umowy o łącznej wartości 2,95 mld zł brutto.

Kontrakt na 16 lokomotyw spalinowo-elektrycznych od Pesy jest kolejnym elementem programu inwestycyjnego "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji", w ramach którego do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe.

Dzięki temu programowi przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Obecnie większość z pociągów PKP Intercity kursuje z prędkością 120-160 km/h. (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski