Do tej pory zmodernizowano ponad 400 km linii kolejowych, docelowo do roku 2012 ma być ich 936 km. Jak wynika z raportu opracowanego przez zarządcę infrastruktury, spółkę PKP PLK, projekty inwestycyjne są realizowane zgodnie z planem, również jeśli chodzi o wykorzystanie środków unijnych.
Jak zapewnia PKP PLK z zaplanowanych na 2008 rok. dotacji UE wykorzystano 100 proc. Dodatkowo przeanalizowano możliwość rewitalizacji dwóch tras (Poznań – Gdynia oraz Opole – Częstochowa) jako połączeń alternatywnych do dróg podczas mistrzostw Euro 2012. Czas przejazdu z Poznania do Gdańska po rewitalizacji wynosić będzie ok. 3,5 godziny, obecnie jest to ok. 5 godzin. Niezbędne są jednak na realizację tych zadań dodatkowe środki w wysokości 1 200,0 mln zł, kórych obecnie PKP PLK nie posiada.

Szybko i komfortowo

Efektem modernizacji tych tras będzie skrócenie czasu przejazdu, osiągnięcie prędkości 160/200 km/h dla pociągów pasażerskich oraz zwiększenie bezpieczeństwa przewozów i przepustowości linii. Infrastruktura zostanie przystosowana na tych trasach do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zwiększy się również udział kolei w obsłudze przewozów pasażerskich w aglomeracjach miejskich. W sześciu obszarach metropolitalnych, w których planowane jest rozgrywanie meczów w ramach mistrzostw, przewidywana jest realizacja inwestycji obejmujących: rozwój sieci szynowych w miastach – modernizację i rozbudowę sieci tramwajowych oraz kolei aglomeracyjnych, zakupy taboru szynowego oraz projekty związane z usprawnieniem obsługi i ruchu transportu publicznego w obszarach miejskich. Najbardziej znaczące odcinki znajdują się m.in. w rejonie Warszawy, Łodzi, Poznania i Krakowa, a więc w tych rejonach, gdzie odnotowuje się najwyższy ruch pasażerski w związku z dojazdami do pracy. Ogółem planowane nakłady na realizację inwestycji w 2009 roku wyniosą ponad 3,6 mld zł.
Reklama

Kryzysowe zagrożenia

Istnieją jednak zagrożenia dla niektórych projektów realizowanych ze środków własnych PKP PLK. Pogarszająca się sytuacja ekonomiczna spółek przewozowych z Grupy PKP, a także na całym rynku przewozów kolejowych, powoduje zmniejszenie wpływów z tytułu opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej w spółce PKP PLK S.A. Spadek może osiągnąć nawet 0,5 miliarda złotych, co wpłynie negatywnie na realizowane inwestycje. Skutkiem tej sytuacji może być ograniczenie nakładów na inwestycje w infrastrukturę kolejową, a co gorsza, powstanie problem zapewnienia środków na bieżącą działalność PLK. Jednakże zagrożenia te nie powinny zachwiać realizacją projektów finansowych ze środków unijnych, które to zadania wpisane są do Master Planu 2012.
KOLEJĄ NA EURO 2012
Trasy kolejowe, które zostały włączone do planu inwestycyjnego na Euro 2012
Warszawa – Łódź Widzew; Warszawa – Gdynia; Warszawa – Siedlce – Terespol; Poznański Węzeł Kolejowy; stacja Poznań Główny; Wrocław – granice woj. dolnośląskiego; Zgorzelec – Medyka; Warszawa linia średnicowa oraz stacja Warszawa Gdańska i linia obwodowa Józefinów – Warszawa Gdańska, oraz połączenia kolejowe z lotniskami Warszawa – MPL Okęcie i Kraków – MPL Balice.
EFEKTY MODERNIZACJI NA KOLEI
Korzyści w 2012 r. z transportu kolejowego po modernizacji szlaków kolejowych:
● zwiększenie przepustowości linii (większa liczba pociągów),
● krótszy czas przejazdu pomiędzy stacjami w węźle,
● bezpośredni dojazd z lotnisk do centrów miast i stadionów,
● masowy przewóz kibiców z obszarów miast do stadionów,
● odciążenie komunikacji miejskiej,
● stworzenie węzłów przesiadkowych (kolej, autobus, tramwaj, metro),
● szybsza obsługa potoków podróżnych,
● poprawa estetyki infrastruktury kolejowej (oświetlenie, tablice informacyjne, zabezpieczenia dla osób niewidomych, nawierzchnia peronów).