PKO BP pozostaje największym na polskim rynku bankiem świadczącym usługi dla klientów detalicznych. Co obecnie znajduje się w ofercie detalicznej Banku?
– Będąc liderem, a jednocześnie bankiem uniwersalnym, który posiada duży wpływ na stabilizację polskiego sektora finansowego, przeprowadziliśmy w ostatnich miesiącach wiele zmian w ofercie, które zostały przyjęte przez klientów, jeśli nie w sposób entuzjastyczny, to co najmniej pozytywny.
Obecnie klientom detalicznym oferowanych jest blisko 100 produktów o różnym charakterze. Ich różnorodność oraz funkcjonalność spełnia potrzeby o różnej motywacji wszystkich segmentów. Do września 2008 r. główni gracze w sektorze bankowym, w tym PKO BP, koncentrowali się na pozyskaniu klienta kredytowego, prowadzone były kampanie reklamowe kredytów hipotecznych oraz konsumpcyjnych. Mniejszy nacisk kładziony był na pozyskanie klienta depozytowego. Obecnie w dalszym ciągu zabiegamy o wzrost udziałów na rynku consumer finance, kart kredytowych czy rynku hipotecznego, ale waga przyrostu portfela depozytowego jest równie istotna. Stąd właśnie ostatnio funkcjonująca lokata Progresja czy bieżący koszyk atrakcyjnych lokat o prostej konstrukcji o różnym horyzoncie czasowym.
Bank posiada także elastyczne produkty dla klientów zamożnych, szczególnie wrażliwych zarówno na zawartość oferty, jak i sposób jej sprzedaży. Klienci zamożni mogą liczyć na szczególne warunki zarówno w zakresie samego produktu, jak i trybu obsługi.
Reklama
● Jak zmieni się oferta depozytowa, kiedy minie czas dość wysoko oprocentowanych superlokat? Co bank będzie mógł zaproponować klientom?
– Zgodnie z wcześniejszymi oczekiwaniami reakcją banków na kolejne decyzje Rady Polityki Pieniężnej jest sukcesywne obniżanie oprocentowania lokat. W kontekście opisanego trendu coraz mniejszym zainteresowaniem cieszyć się będą lokaty krótkie, stanowiące w pierwszym kwartale wciąż silną pokusę do pozyskiwania nowych środków przez banki. Wraz z upływem czasu rolę kluczowych instrumentów do pozyskania nowej bazy depozytowej odgrywać będą inwestycje w produkty o dłuższych terminach.
● Jak w związku z niepewną sytuacją na rynkach finansowych zmieniła się podaż usług kredytowych?
– Adekwatnie do sytuacji na rynku banki zaostrzyły kryteria udzielania wszystkich rodzajów kredytów oraz podniosły marże. W przypadku kredytów dla przedsiębiorstw i kredytów mieszkaniowych banki wymagały wyższego poziomu zabezpieczenia niż w trzecim kwartale 2008 r. Zaostrzenie warunków udzielania kredytów w segmencie kredytów konsumpcyjnych było mniej dotkliwe niż w przypadku kredytów mieszkaniowych i kredytów dla przedsiębiorstw. Należy przy tym zauważyć, że działania PKO BP skorelowano z działaniami podejmowanymi na rynku, jednocześnie dążąc do zaspokojenia wymagań klientów.
W zakresie popytu na kredyty konsumpcyjne niepewność dotycząca przyszłych tendencji cenowych na rynku może skłonić gospodarstwa domowe do odłożenia transakcji w czasie. Innym bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na spadek zrealizowanego popytu była zmiana warunków i kryteriów udzielania kredytów. Z drugiej strony prognozowany spadek poziomu zatrudnienia może generować okresowe bodźce stymulujące wzrost inicjatywy w zakresie poszukiwania własnego sposobu na prowadzenie działalności gospodarczej – zwiększy się liczba małych firm usługowych. Ważny stymulator inwestycji w sektorze MSP będą stanowić fundusze unijne.
● Czy biorąc pod uwagę zaostrzenie wymagań kredytowych, stały klient banku może liczyć na coś więcej?
– To prosty mechanizm – stały klient naszego Banku
ma zazwyczaj lepsze warunki w zakresie ceny, ale także prostszy mechanizm udzielania kredytu. Oczywiście nie stanowi to reguły – sytuacja każdego potencjalnego kredytobiorcy może być nawet skrajnie odmienna. Pamiętajmy zatem, że warto pierwsze kroki skierować do banku, w którym posiada się rachunek lub produkt kredytowy. W przypadku PKO BP stali klienci – posiadacze rachunku – mogą liczyć np. na niższą prowizję za udzielenie pożyczki gotówkowej czy zminimalizowane formalności w zakresie dokumentowania dochodów. Korzystniejsze warunki mogą być także oferowane tym kredytobiorcom, którzy przystępują do ubezpieczenia.
● A co w przypadku gdy klient wpadnie w tak zwaną pułapkę finansową?
– Kuszące promocje kredytów mogły faktycznie niektórych klientów wprowadzić w pułapkę finansową, tym bardziej że za bardzo prostymi procedurami ich udzielania nie zawsze stały racjonalnie podejmowane decyzje klientów. Zbyt pochopny zakup kilku rodzajów produktów na raty, bez pewności, że będziemy w stanie płacić wszystkie zobowiązania w terminie, mógł stać się zaczątkiem większych kłopotów, szczególnie wtedy, gdy ich wysokość znacznie obciąża domowy budżet.
Rozwiązaniem tej trudnej sytuacji może być skumulowanie kilku rat (m.in. od kredytów gotówkowych, samochodowych czy ratalnych), które płacimy w różnych bankach, w jedną. Jakie są zalety tego rozwiązania? Część klientów może je negować – dlaczego kolejnym kredytem spłacać pozostałe? Należy wtedy wziąć pod uwagę fakt, że jeden kredyt, konsolidujący pozostałe zobowiązania, często rozłożony jest długoterminowo, przez co mamy więcej czasu na ich spłatę. Po drugie, procedura udzielania kredytu mającego na celu spłatę innych zobowiązań jest prosta. Po trzecie – skumulowana rata jest znacznie niższa od kilku spłacanych niezależnie. Istotne znaczenie odgrywać może również komfort spłaty tylko jednej raty, a nie kilku w różnych bankach. Może to być optymalne rozwiązanie dla wielu osób, które popadły w finansowe problemy.
● Na jaką ochronę ubezpieczeniową może liczyć klient?
– Banki oferujące usługi bankassurance zawierają z ubezpieczycielami grupowe umowy ubezpieczenia, a w kontaktach ze swoimi klientami występują jako ubezpieczający. Ubezpieczenie w ramach bankassurance może dotyczyć np. ochrony przed utratą pracy czy kradzieżą karty kredytowej lub gotówki albo dokumentów. PKO BP od dłuższego czasu stale poszerza wachlarz produktów ubezpieczeniowych. Ubezpieczenia traktujemy zatem nie tylko jako swoistego rodzaju poduszkę dla kredytobiorców. Od maja 2009 r. bezpłatne ubezpieczenie włączyliśmy także do rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego. Dzięki niemu klient nie tylko może czuć się bezpiecznie w nieprzewidzianych sytuacjach losowych, ale także w ramach Infolinii Rodzinnej w każdej chwili otrzymać informację wspierającą w zakresie najbardziej nurtujących go kwestii w zakresie codziennych spraw, np. informację o świadczeniach emerytalnych i rentowych, chorobowych, macierzyńskich, wypadkowych, opiekuńczych, dodatków, a także na temat Programu Pierwsza Praca oraz Programu Pierwszy Biznes itd.