Wybudowany przez Orlen Gaz, spółkę zależną PKN Orlen, terminal morski LPG w Szczecinie przyjął pierwszą dostawę gazu. Z pływającego pod singapurską banderą zbiornikowca "Lady Martine" rozładowano tam 1,6 tys. ton propanu, dostarczonego z angielskiego portu Stanlow.

Jak poinformowała we wtorek PAP Agnieszka Woźniak z Orlen Gaz, statek przycumował do nabrzeża terminalu w poniedziałek wieczorem, a rozładunek gazu z jednostki do naziemnych zbiorników zajął 15 godzin.

W ocenie prezesa Orlen Gaz Bernarda Cichockiego, terminal morski LPG "otwiera spółce drogę do nowych kierunków dostaw, a kontrahentom daje nieograniczony dostęp do gazu płynnego". "To jak wypłynięcie na szerokie wody" - oświadczył Cichocki.

Woźniak podkreśliła, iż uruchomienie terminalu morskiego LPG daje całej branży perspektywę na realną dywersyfikację i pełne bezpieczeństwo dostaw.

"Terminal będzie dostępny dla wszystkich podmiotów zainteresowanych usługą przeładunkową. To pełne urynkowienie branży LPG. Jeżeli tylko notowania cen w Europie Zachodniej ułożą się korzystnie, następny gazowiec może pojawić na nabrzeżu nawet za chwilę. Jeśli nie na potrzeby naszej spółki, to na zamówienie innych operatorów" - zaznaczyła Woźniak.

Reklama

"Lady Martine" to jedenastoletni statek zbudowany w japońskiej stoczni Kanrei Shipbuilding Co. Ltd. Ma 96 metrów długości, 15 metrów szerokości i zanurzenie około 5,5 metra. Jest typowym zbiornikowcem LPG przystosowanym do transportu gazów płynnych, m.in. propanu, butanu i propylenu. Do nabrzeża terminalu morskiego Orlen Gaz jednostkę eskortowały dwa holowniki.

Przeładunek gazu ze statku do trzech zbiorników odbył się według zatwierdzonej przez kapitana portu instrukcji bezpiecznej obsługi przeładunku gazu. W tym samym czasie akredytowane laboratorium zbadało jakość gazu, a następnie rozpoczął załadunek gazu do autocystern.

Wybudowany przez Orlen Gaz kosztem ponad 50 mln zł terminal morski LPG w Szczecinie to trzeci tego typu obiekt w Polsce, drugi pod względem wielkości magazynowych i najnowocześniejszy pod względem możliwości przeładunkowych. Jest przystosowany do rozładunku jednostek o wyporności około 6 tys. DWT. Zajmuje 5 ha, ma nabrzeże o długości 274 metrów, posiada trzy zbiorniki o łącznej pojemności 4,5 tys. metrów sześciennych oraz trzy w pełni zautomatyzowane stanowiska do przeładunku autocystern i dwa dla cystern kolejowych, a także 10 miejsc postojowych dla autocystern oraz tory odstawcze dla 30 cystern kolejowych.

Budowę terminalu morskiego Orlen Gaz zakończył w styczniu 2009 r. Później trwał odbiór obiektu oraz rozruch technologiczny.