Największego spadku wartości sprzedaży – około 40 proc. – spodziewa się w tym roku CD Projekt, producent i dystrybutor gier w Polsce i krajach Europy Środkowej, twórca m.in. „Wiedźmina”. Tomasz Majka, prezes Nicolas Games, twórcy m.in. „Włatcy Móch”, szacuje spadek rynku na około 20 proc.

Wakacyjny spadek

– Momentem kulminacyjnym spadkowego trendu był okres wakacji, czyli lipiec i sierpień, kiedy zastój w branży był dramatyczny. Ostatni rok był okresem silnych spadków sprzedaży, co pociągnęło za sobą dość znaczne redukcje personelu zarówno wśród krajowych, jak i zachodnich firm. Wszyscy postawili na drastyczne oszczędności – mówi Michał Gembicki, dyrektor wydawniczy CD Projekt. Firma przyznaje, że cała branża skutki kryzysu odczuwać zaczęła już w czwartym kwartale ubiegłego roku. Oprócz mniejszego popytu, za sprawą osłabionego złotego gwałtownie wzrosły koszty dystrybutorów. – Kryzys końca roku 2008 dość ciężko nas doświadczył – mówi Michał Gembicki.

Po słabych trzech kwartałach tego roku przedstawiciele rynku twierdzą, że we wrześniu pojawiły się pierwsze oznaki ożywienia, którego utrzymanie spodziewane jest w ostatnich miesiącach roku. Nie pozwoli to jednak uratować rynku przed całorocznym spadkiem. W efekcie jego wartość może zmniejszyć się nawet o 240 mln zł z około 600 mln zł, które wart był w roku 2008. Są to jednak szacunki przedstawicieli branży, bo niezależnych danych rynkowych nie ma.

Polscy producenci szukają jednak sposobów na wyjście z kryzysu. CD Projekt podpisał w ostatnich dniach list intencyjny z giełdową spółką Optimus, w efekcie czego właściciele CDP staną się 50-proc. udziałowcami Optimusa i wprowadzą firmę na parkiet. Holding skupiający dystrybutora gier w Polsce i kilku krajach Europy oraz producenta „Wiedźmina” wyceniany jest w tej transakcji na 63 mln zł. Jednym z udziałowców będzie inwestor giełdowy Zbigniew Jakubas.

Wiedźmin 2

– CD Projekt to spółka o niesamowitych perspektywach. To, że w tym roku spadnie jej sprzedaż, to tylko chwilowe wahnięcie w dół. Gdy na rynku pojawi się kolejna część „Wiedźmina”, sprzedaż ponownie będzie rosnąć – mówi DGP Zbigniew Jakubas. CDP pracuje obecnie nad drugą częścią „Wiedźmina”. Pierwsza rozeszła się dotychczas w 1,3 mln egzemplarzy na całym świecie. Na wejście do grona producentów, którzy mogą pochwalić się tytułem o sprzedaży przekraczającej 1 mln egz. na świecie, liczy też Nicolas Games, producent m.in. gry „Włatcy Móch”.

Światowa dystrybucja

Notowana na NewConnect spółka podpisała umowę z amerykańską firmą FrontlineStudios LLC. Ma ona przygotować do dystrybucji w USA grę „Afterfall:Rascall” i pomóc w przygotowaniu jej wersji na konsole. To dopiero przymiarka do wprowadzenia na rynek właściwej gry „Afterfall”. Premiera planowana jest na koniec przyszłego roku. – Jeśli w 1,5 roku od premiery „Wiedźmin” przekroczył sprzedaż 1,2 mln egzemplarzy, to my z „Afterfall” chcielibyśmy w takim okresie zbliżyć się do tej liczby – mówi DGP Tomasz Majka, prezes Nicolas Games.

Dla polskich producentów najważniejszy jest rynek europejski i USA. Wartość sprzedaży gier na tym pierwszym szacowana jest obecnie przez PricewaterhouseCoopers na 11,4 mld dol. W USA – na około 10 mld dol. Według PwC globalny rynek gier w 2012 roku osiągnie wartość 68,3 mld dol., rosnąc co roku średnio o ponad 10 proc.