W związku z tym zarząd PKP SA przyznał związkom zawodowym działającym w spółce (organizacje zrzeszone w FZZP PKP i w SKK NSZZ "Solidarność") możliwość przeprowadzenia w ciągu trzech tygodni bezpośrednich rozmów z potencjalnym inwestorem w sprawie zabezpieczenia interesów pracowników, czyli wypracowania Paktu Gwarancji Socjalnych dla pracowników spółki.

Jak poinformował Federację zarząd PKP SA, taka decyzja jest wynikiem ustaleń przyjętych na posiedzeniu Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa 1 kwietnia 2011 r.

"Warto odnotować, że "ustalenia" nie zostały podpisane przez przedstawicieli Federacji ZZP PKP, Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych, SKK NSZZ "Solidarność 80" i Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych (wszystkie organizacje zrzeszone w Forum Związków Zawodowych) i są ustaleniami strony rządowej, prezes PKP S.A. Marii Wasiak (odpowiedzialnej za sprywatyzowanie publicznego sektora kolejowego) ze związkowcami zrzeszonymi w strukturach NSZZ "Solidarność" i OPZZ" - napisano w komunikacje.

W świetle podpisanych ustaleń, warunkiem zgody ministra infrastruktury na prywatyzację spółek kolejowych - Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, PKP CARGO i Polskich Kolei Linowych - jest podpisanie w tych firmach Paktu Gwarancji Socjalnych.

Reklama

Według związkowców, zakup Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury przez Budimex, da tej firmie monopol na rynku budownictwa infrastruktury kolejowej w Polsce. Podkreślają też, że spółka Budimex jest częścią hiszpańskiej korporacji Ferrovial z siedzibą w Madrycie.

PNI zajmuje się projektowaniem, modernizacją oraz budową dróg szynowych i kołowych, a także kompleksową naprawą i utrzymaniem infrastruktury kolejowej. Obecnie pracuje m.in. przy modernizacji linii kolejowych Warszawa-Łódź, Zabrze-Katowice-Kraków oraz Kraków-Medyka. W roku obrotowym 2009/2010 PNI zanotowało zysk w wysokości 9,1 mln zł. Spółka zatrudnia 1700 pracowników.