UOKiK ukarał 2 lata temu ubezpieczyciela, ponieważ nie zwracał on kosztów wynajmu auta zastępczego konsumentom, których samochód uległ uszkodzeniu podczas kolizji.

"Wyrok sądu dotyczy decyzji prezes UOKiK z listopada 2011 r. Urząd stwierdził wówczas, że PZU bezprawnie ograniczał swoją odpowiedzialność z tytułu zawartych z kierowcami umów ubezpieczenia OC, nie zwracając konsumentom pieniędzy za wynajęcie auta zastępczego, gdy ich samochód został uszkodzony podczas kolizji" - czytamy w komunikacie.

Zwrot kosztów przysługiwał tylko osobom, które prowadzą działalność gospodarczą. Konsumenci mogli liczyć na zwrot poniesionych kosztów jedynie, gdy wykazali, że samochód był im niezbędny do życia codziennego (np. dojazd do pracy, do szkoły) i nie mieli możliwości skorzystania z innych środków komunikacji, wyjaśnił Urząd.

UOKiK nałożył na PZU karę w wysokości 11.286.707 zł, uznając, że każdemu właścicielowi uszkodzonego auta należy się zwrot pieniędzy za najem samochodu zastępczego, ponieważ utrata możliwości korzystania z pojazdu zawsze stanowi szkodę majątkową.

Reklama

Sąd podzielił stanowisko UOKiK, uznając jednocześnie, że działanie ubezpieczyciela zmierzało do zmniejszenia wysokości wypłat poszkodowanym. Wyrok SOKiK z 2 grudnia 2013 r. w sprawie z powództwa PZU nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.

>>> Czytaj też: Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję UOKiK ws. 4 mln zł kary dla PZU Życie