Według niego, Świdnik może się stać światowym centrum produkcji nie tylko modelu AW149, ale i innych najnowocześniejszych konstrukcji koncernu AgustaWestland.

"Budowanoby tu śmigłowce dla klientów na całym świecie - widzimy obecnie potencjał na co najmniej o 350 maszyn AW149 więcej niż zamówienie wojska na 70 śmigłowców. Szacujemy, że w związku z tym zatrudnilibyśmy do 2000 nowych pracowników w ciągu 7 lat. Ponadto pracowników zatrudnią nasi kooperanci, których jest w tej chwili 900 w całej Polsce" - powiedział Krystowski w rozmowie z ISBnews, w kuluarach Welconomy Forum w Toruniu.

Krystowski wyjaśnił, że zakłady w Świdniku, które prowadzą cały cykl produkcyjny, zatrudniają 5-6 razy więcej pracowników do wyprodukowania jednej maszyny niż inne zakłady-montownie. Dodał, że w związku z długim cyklem życia produktu wynoszącym 30-40 lat daje to szansę na wieloletnią produkcję w Polsce. Jego zdaniem, w przypadku dodatkowej produkcji AW149 przeznaczonych na eksport należałoby utworzone miejsca pracy kolejny raz przemnożyć przez 5, co faktycznie oznacza, że potencjał tworzenia nowych miejsc pracy przez PZL-Świdnik jest 20-30 krotnie większy niż podmiotu zamierzającego co najwyżej zmontować 70 helikopterów dla potrzeb obecnego przetargu.

"Świdnik stałby się jedną z czterech fabryk koncernu AgustaWestland, produkujących najnowsze modele śmigłowców. To da szanse na rozpoczęcie produkcji kolejnych modeli w Polsce - możliwe, że m.in. podobnego konstrukcyjnie do AW149 helikoptera cywilnego AW189" - dodał Krystowski. 

>>> Czytaj też: "Homary" dla polskiej armii. Resort obrony kupi nowoczesne wyrzutnie rakietowe

Prezes podkreślił, że w przypadku pozyskania kontraktu na 70 maszyn zakład będzie od razu gotowy do jego realizacji, natomiast dalsze zwiększanie produkcji będzie wymagało inwestycji, przede wszystkim w wyposażenie linii produkcyjnych, kupowane od polskich i zagranicznych. 

"Kolejnym ważnym elementem dla nas będzie następny przetarg, zapowiadany przez Ministerstwo Obrony Narodowej, na śmigłowiec bojowy. Resortowi zależy na przyspieszeniu tego postępowania, trwa już dialog techniczny. PZL-Świdnik weźmie udział również w tym postępowaniu" - podsumował prezes.

PZL-Świdnik, firma z ponad 60-letnim doświadczeniem w branży lotniczej, jest największym polskim producentem śmigłowców, biorącym udział w przetargu na dostawę 70 wielozadaniowych wiropłatów dla polskich Sił Zbrojnych. PZL-Świdnik, który wyprodukował ponad 7400 śmigłowców, to jedyny polski wytwórca OEM z pełną zdolnością w zakresie projektowania, badań i rozwoju, integracji systemów, produkcji, realizacji wsparcia i szkoleń oraz modernizacji śmigłowców. PZL-Świdnik pełni również rolę kluczowego partnera przemysłowego w sektorze lotniczym, dostarczając struktury lotnicze dla wielu wiodących producentów na całym świecie. PZL-Świdnik jest częścią grupy AgustaWestland od 2010 roku. 

>>> Polecamy: Nowy offset, stare błędy. Polska będzie zwykłą montownią sprzętu