ikona lupy />
Fot. 9dream studio_Shutterstock(p)
Zmienić biuro rachunkowe, czy zostać przy obecnym? Z takim dylematem mierzą się podatnicy w ostatnich miesiącach roku. Ale w związku z JPK na żądanie do zakończenia dotychczasowej współpracy muszą podejść inaczej niż dotychczas. Nie wystarczy zabrać na odchodne tylko wydrukowanej dokumentacji księgowej. Trzeba mieć jej wersję elektroniczną, pamiętając oczywiście o plikach JPK. Ma to niebagatelne znaczenie na wypadek ewentualnej kontroli z urzędu skarbowego. Może on przecież zażądać np. JPK_KR, a na jego dostarczenie dać zaledwie trzy dni. I nikogo nie będzie interesowało, że podatnik czy też jego nowe biuro rachunkowe nie będą mieli z czego JPK na żądanie wygenerować. Tylko, czy biuro księgowe, z którym się żegnamy, musi przekazać byłemu klientowi potrzebne JPKi? – Jeśli nie ma zapisu w umowie o obligatoryjnym przekazaniu plików, to jest to dobra wola byłej księgowej – zaznacza Agnieszka Gajewska, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Oddział w Warszawie. Dlatego „kwestie dostępności ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w formie JPK powinny być przedmiotem umowy podatnika z biurem rachunkowym. Odpowiedzialność za niedostarczenie ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w formie JPK spoczywa bowiem na podatniku” – podsumowało MF w odpowiedzi na pytanie DGP. ©℗ D1
Reklama
MS