ikona lupy />
Szymon Guzik radca prawny, koordynator Wydziału Prawnego Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa Urząd Dzielnicy Wilanów
Reklama
Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, że co do zasady podania mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej utworzoną na podstawie ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 700 ze zm.).
Kodeks wskazuje, że podanie powinno zawierać wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół dodatkowo przez pracownika, który go sporządził, z zastrzeżeniem odmienności w przypadku osób niepiśmiennych. Analogiczne wymagania dotyczą podania wniesionego w formie dokumentu elektronicznego z zastrzeżeniem wymogów dotyczących tej szczególnej formy komunikacji z administracją.
Jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, pozostawia się je bez rozpoznania. Jeśli zaś podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, organ zobowiązany jest wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie (nie krótszym niż siedem dni), z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.
Tak wyglądają ogólne zasady przewidziane w ustawie. Odmienności mogą przewidywać przepisy szczególne. Z punktu widzenia postawionego pytania istotną odmiennością charakteryzuje się m.in. ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1429). Wniosek składany w trybie tej ustawy nie musi odpowiadać żadnym szczególnym wymogom formalnym. Nie stanowi on podania w rozumieniu art. 63 k.p.a., gdyż na tym etapie postępowania nie stosuje się przepisów kodeksu.
Minimalne wymogi dotyczące takiego wniosku muszą obejmować jasne sformułowanie, z którego wynika, co jest przedmiotem żądania udostępnienia informacji publicznej. Niezbędne jest bowiem wykazanie, że żądana informacja ma charakter informacji publicznej (patrz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 9 września 2019 r., sygn. akt III SAB/Gl 238/19; wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 marca 2009 r., sygn. akt I OSK 1277/08, z 30 listopada 2012 r., sygn. akt I OSK 1991/12).
Zgodnie z wyrokiem NSA z 17 marca 2016 r. (sygn. akt I OSK 1411/15) o dostęp do informacji publicznej mogą ubiegać się również osoby anonimowe posługujące się na przykład jedynie nazwą internetową. Przepis szczególny może przewidywać konieczność rozpoznania nawet pisma anonimowego. ©℗
Not. AR