Warszawa, 22.08.2017 (ISBnews) - Rozmowy na temat podejścia do pieniędzy czy ich rozsądnego wydawania prowadzi co trzeci rodzic dziecka w wieku szkolnym, wynika z badania Barometr Providenta. Niemal 90% Polaków uważa, że dzieci w wieku szkolnym powinny być edukowane w dziedzinie finansów. Ponad połowa (55%) sądzi, że jest to zadanie rodziców, a niemal 40% uważa to za obowiązek szkoły.
"Blisko połowa rodziców (46%) dzieci w wieku 6-18 lat zachęca je do oszczędzania swoich pieniędzy, które otrzymują np. w ramach kieszonkowego lub prezentów. Niestety aż 15% rodziców nie podejmuje żadnych konkretnych działań, żeby zadbać o edukację finansową swoich dzieci" - czytamy w komunikacie.
"To, jak rodzice gospodarują pieniędzmi, przekłada się także na ich stosunek do edukowania dzieci w dziedzinie finansów. Faktem bowiem jest, że im niższe dochody i słabsza sytuacja materialna rodziny, tym mniej działań związanych z edukacją finansową dzieci. Mimo, że w Polsce edukacja finansowa najmłodszych staje się tematem bardzo popularnym, większość (58%) rodziców ograniczyłaby się do nauki jedynie podstawowych elementów. Tylko jedna trzecia rodzin uważa, że dzieci do 18. roku powinny odebrać pełną edukację w zakresie finansów i uczyć się odpowiedzialności finansowej. Co ciekawe, w tej grupie dominują dwie grupy rodziców, jeżeli chodzi o ich wykształcenie – osoby z wykształceniem zawodowym i wyższym. Niepokojące natomiast jest to, że co dziesiąty Polak uważa, że dzieciom wiedza finansowa w ogóle nie jest potrzebna, gdyż decyzje w tej sprawie podejmują za nich rodzice" - powiedziała ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska Anna Karasińska, cytowana w materiale.
Blisko 40% rodziców dzieci w wieku szkolnym deklaruje, że daje dzieciom co miesiąc kieszonkowe, pomaga rozsądnie zarządzać tym budżetem, a także wymaga ponoszenia ewentualnych skutków swoich decyzji np. nieprzemyślanych wydatków. Ponad jedna trzecia respondentów deklaruje, że prowadzi z dziećmi rozmowy na temat podejścia do pieniędzy, rozsądnego wydawania itd. Niemal co piąty ankietowany angażuje dziecko w rodzinne rozmowy na temat finansów, planowania większych wydatków, oszczędzania. Po kilka procent respondentów zachęca dzieci do oglądania programów o finansach bądź czytania artykułów na ten temat oraz opowiada im o produktach finansowych, podano także.
"Ponad połowa (dokładnie 55%) Polaków uważa, że to rodzice są odpowiedzialni za edukację finansową dzieci, ale aż 39% wskazuje na szkołę. Łącznie 5% zebrały takie źródła jak internet, prasa czy reklamy" - czytamy dalej.
"Pierwsze, te najbardziej podstawowe informacje o finansach przekazują dzieciom najczęściej rodzice. Oni też mogą nauczyć je pewnych nawyków, np. oszczędzania czy planowania wydatków. Należy jednak podkreślić, że świat współczesnych finansów, dostępne na rynku produkty finansowe często nawet dla wielu dorosłych są dość skomplikowane, dlatego na pewnym etapie w edukację w tym zakresie powinni włączyć się także eksperci, a więc np. nauczyciele. W praktyce jednak ilość i jakość przekazywanych przez dorosłych informacji często pozostawia niedosyt. Młodzi szukają więc ich na własną rękę, często na blogach czy forach internetowych. Od tego trendu raczej nie ma odwrotu. Dlatego zarówno instytucje, jak i odpowiedzialne firmy powinny zadbać o to, by młodzi mogli znaleźć w internecie mądre, wartościowe treści związane z finansami" - dodała kierownik ds. komunikacji w Provident Polska Karolina Łuczak.
"Barometr Providenta" to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 21-23 lipca 2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
(ISBnews)