Czy Polska straciła szansę na fabrykę silników Peugeot-Citroëna? Paryż daje swoim koncernom ponad 9 mld euro w zamian za rezygnację z inwestycji w innych państwach UE.

Polska była jednym z głównych kandydatów wśród państw Europy, w których Peugeot-Citroën (PSA) zamierzał do 2011 r. zainwestować 300 mln euro w budowę fabryki nowoczesnych silników do aut małolitrażowych - zapowiadał wiosną zeszłego roku francuski koncern.

Od kilku miesięcy o projekcie jednak ucichło. A plan prezydenta Francji Nicolasa Sarkozy'ego może całkowicie przekreślić szanse Polski na inwestycję PSA – pisze „Gazeta Wyborcza”.

Wczoraj Sarkozy zapowiedział ponad 9 mld euro rządowej pomocy dla francuskich firm motoryzacyjnych. Koncerny PSA i Renault dostaną po 3 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na konstrukcję nowych samochodów.

Banki tych koncernów dostaną też w sumie po 1 mld euro na kredytowanie zakupów aut przez Francuzów. Producent ciężarówek Renault Trucks otrzyma 0,5 mld euro pomocy, a producenci części samochodowych - 0,6 mld euro.

Reklama

W zamian koncerny zobowiązały się, że przez pięć lat nie zamkną fabryk - ale tylko we Francji. Mogą za to zwalniać personel w innych państwach UE.

Więcej w „Gazecie Wyborczej”