Jak informuje biuro prasowe PKP PLK, dodatkowe oznakowanie na drogach dojazdowych do torów ma na celu zmniejszenie liczby zdarzeń na skrzyżowaniu dróg z torami.

Pasy wibracyjno-akustyczne mają przypominać kierowcom o zachowaniu szczególnej ostrożności i wyhamowaniu przed przejazdem kolejowo-drogowym. To dodatkowe oznakowanie zwiększające uwagę kierowców. Do tej pory PLK przy współpracy z zarządcami dróg zamontowały na 372 dojazdach do przejazdów poziome wypukłe pasy na jezdni. Linie są w kilkumetrowych odstępach, na ok. 25 m odcinku przed przejazdem. Wymuszają ograniczenie prędkości, dzięki powstającej wibracji podczas przejeżdżania. Linie są czerwone, by były bardziej widoczne.

Według informacji spółki, obecnie prowadzone są modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych w Krajowego Programu Kolejowego o wartości blisko 70 mld zł, uwzględniające również budowę wiaduktów, tuneli drogowych i przejść podziemnych dla pieszych, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na torach.

W ramach akcji zwiększania bezpieczeństwa na torach w ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych specjalnymi żółtymi naklejkami. Na każdej naklejce umieszczonej na słupku rogatki lub wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja, są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery "awaryjne". W ten sposób stworzony został system szybkiego powiadamiania o zdarzeniach na skrzyżowaniach dróg i torów. Do tej pory z informacji na naklejce skorzystano ponad trzysta razy. Kilkanaście zgłoszeń wymagało wstrzymania ruchu. (PAP)

Reklama

autor: Marek Szczepanik