„Wykonawca może od jutra wchodzić na budowę. Za kilka dni wydam kolejne zezwolenie, na kolejny odcinek” – zapowiedział Czarnek, cytowany w komunikacie przekazanym mediom i opublikowanym na stronie internetowej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Pozwolenie wydane przez wojewodę, tzw. ZRID, dotyczy budowy 8-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej z węzłem Lasy Janowskie. Powstaną na nim dwa wiadukty drogowe, dwa mosty na rzece Trzebensz, przejścia dla zwierząt. Zbudowane będą drogi dojazdowe dla ruchu lokalnego, przebudowane drogi gminne kolidujące z drogą ekspresową. Koszt inwestycji to 183,6 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Czwartkowa decyzja wojewody dotyczy jednego z sześciu fragmentów trasy S19 od Lublina do granicy województw lubelskiego i podkarpackiego, na które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała już umowy z wykonawcami. W maju wojewoda wydał już zgodę na budowę 18-kilometrowego odcinka między Kraśnikiem a początkiem obwodnicy Janowa Lubelskiego. Kolejne decyzje są przygotowywane. Droga ma powstać do 2021 r.

Reklama

W styczniu ubiegłego roku podpisano umowę na wykonanie koncepcji programowej dla 24-kilometrowego odcinka S19 z Lublina w kierunku północnym – do Lubartowa. Droga ma tu być poprowadzona w większości nowym śladem, omijając od wschodu miejscowość Niemce. Budowa planowana jest w latach 2020-2024.

W grudniu ubiegłego roku podpisano umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla fragmentu Via Carpatii od Lubartowa do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego, o długości 81,5 km. Wykonanie dokumentacji projektowej podzielono na trzy części, opracują ją trzy firmy. Ten fragment S19 także ma być budowany w latach 2020-2024.

Via Carpatia w Lubelskiem liczyć będzie w sumie około 200 km. Gotowe jest 35 km trasy ekspresowej, z czego około 15 km to odcinki jednojezdniowe, które będą rozbudowane. Istniejące już odcinki S19 w Lubelskiem to obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego.

Łączny koszt budowy Via Carpatii na terenie woj. lubelskiego, wraz w wykupem gruntów, szacowany jest na 6,4 mld zł. Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części Polski i stanowić część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

>>> Czytaj też: CPK dostanie miliony od rządu. PPL blokuje pieniądze dla Modlina od Mazowsza