Badania dla województwa małopolskiego pokazują również, że rośnie liczba publikacji poświęconych tematyce ochrony środowiska.

Od stycznia do końca września 2019 r. w mediach tradycyjnych i elektronicznych ukazało się ponad 4,7 tys. publikacji o tematyce ekologicznej, ich ekwiwalent reklamowy to blisko 97 mln zł.

Najwięcej uwagi tematyce ekologicznej poświęciły TVP3 Kraków, Radio Kraków, „Dziennik Polski”, „Gazeta Krakowska” i „Rzeczpospolita”.

Najczęściej poruszanymi tematami była walka ze smogiem i wymiana pieców. Inne poruszane problemy dotyczyły m.in. segregacji śmierci i transportu przyjaznego środowisku. Zainteresowanie wzbudził także system ekointerwencji (formularz ekointerwencji został uruchomiony 26 marca na stronie internetowej powietrze.malopolska.pl; za jego pośrednictwem mieszkańcy województwa mogą zgłaszać przypadki łamania przepisów środowiskowych).

Reklama

Analitycy Press Service'u podkreślili, że z jednej strony dbanie o środowisko staje się modnym trendem, a z drugiej strony grupa odbiorców potrzebuje podstawowych informacji o tym, jak szkodliwy dla zdrowia człowieka jest smog czy o zasadach segregacji śmieci. Badania pokazują też, że wciąż istnieje niedosyt jasnych informacji nt. rozwiązań proekologicznych, które można stosować we własnych domach (np. termomodernizacja, odnawialne źródła energii), oraz systemu wsparcia dla ich wdrożenia.

Dane zaprezentowano podczas podsumowania projektu ekoMałopolska, który został przyjęty 4 lipca 2019 r. uchwałą zarządu województwa małopolskiego. Zadaniem zespołu ds. ekoMałopolski jest prowadzenie zróżnicowanych działań edukacyjnych i promujących ekologiczne zachowania na co dzień.

Najbardziej medialne akcje - jak przekazał wicedyrektor departamentu środowiska w urzędzie marszałkowskim - w ramach ekoMałopolski to „Czyste Tatry” i „Nie zaśmiecaj naszego domu”. W ramach akcji „Czyste Tatry” ponad 6 tys. wolontariuszy w lecie zniosło z Tatr prawie 600 kg śmieci. Z kolei kampania „Nie zaśmiecaj naszego domu” zwracała uwagę na środowisko naturalne jako miejsce zamieszkane przez zwierzęta – w ramach akcji z 300 plakatów rozklejonych na terenie województwa w oczy Małopolan patrzyły dzikie zwierzęta, mieszkańcy lasów i parków krajobrazowych.(PAP)

Autor: Beata Kołodziej