Komisja Europejska poinformowała w piątek, że zatwierdziła prawie 128 mln euro z budżetu UE na inwestycje w modernizacje linii kolejowej Warka-Radom i system automatycznych barier na 92-kilometrowym odcinku między Warszawą a Radomiem.

Inwestycje mają skrócić czas podróży i zwiększyć bezpieczeństwo na remontowanych odcinkach. "Te unijne inwestycje (...) przyniosą korzyści pasażerom w Polsce, w tym osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, przez szybsze, bezpieczniejsze, częstsze i punktualniejsze usługi kolejowe" - podkreśliła cytowana w komunikacie KE Elisa Ferreira.

Położona na południu województwa mazowieckiego linia jest częścią kompleksowej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). KE podkreśla, że jest to kluczowa inwestycja, aby lepiej połączyć Polskę z resztą kontynentu. Ponadto projekt ma zapewnić dostęp do polskich kolei dla operatorów z innych krajów.

Przebudowa 43-kilometrowego odcinka z Warki do Radomia ma kosztować prawie 826 mln zł, w tym blisko 476 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania UE. To jeden z etapów modernizacji linii kolejowej nr 8 na trasie Radom-Warszawa, która ma być zakończona w 2020 r.

W ramach inwestycji m.in. wybudowany zostanie drugi tor na trasie Warka – Radom. W planach jest także przebudowa istniejącego mostu na Pilicy, budowa wiaduktów w miejscach, gdzie linia kolejowa przecina się z drogami o największym natężeniu ruchu i wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania ruchem. W efekcie pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 km na godzinę, a towarowe – 120 km na godz.

Reklama

>>> Polecamy: „Wstyd przed lataniem” nie dotarł jeszcze do Ameryki i Azji. Czy ekologia zatrzęsie rynkiem lotniczym?