ZUS w komunikacie przesłanym PAP przypomina, że pierwszy raz specjalną linię telefoniczną uruchomiono 8 stycznia br. i cieszyła się dużym zainteresowaniem. Tego dnia – jak podało ZUS – Centrum Obsługi Telefonicznej zanotowało kilkadziesiąt połączeń ze Stanów Zjednoczonych i z Kanady.

Na pytania 15, 22 i 29 stycznia odpowiedzą pracownicy ZUS pod numerem: +48-22-560-16-00. Aby z nimi porozmawiać, po uzyskaniu połączenia z infolinią na klawiaturze numerycznej należy wybrać 6.

"ZUS jest nowoczesną instytucją, dlatego w 2019 i 2020 r. wprowadzono rozwiązania, które ułatwiają kontakt z Zakładem. Nasi konsultanci służą radą osobom, które szukają podstawowych informacji. Odpowiedzą oni na najważniejsze pytania, np. jakie trzeba spełnić warunki, by uzyskać polską emeryturę lub rentę, w jaki sposób ZUS wyliczy świadczenie, jak można złożyć wniosek o polską emeryturę lub rentę" – wyjaśniła prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska.

Ponadto konsultanci podpowiedzą, jak udokumentować okresy ubezpieczenia społecznego w Polsce, w jaki sposób można otrzymywać wypłatę polskiego świadczenia, a także, czy można otrzymywać amerykańską lub kanadyjską emeryturę, jeśli wróci się do Polski.

Reklama

Prezes ZUS przypomniała, że Polska, Stany Zjednoczone i Kanada mają podpisane dwustronne umowy o zabezpieczeniu społecznym, które zapewniają dwustronną koordynację systemów zabezpieczenia społecznego.

"Umowy ułatwiają ubezpieczonym nabywanie prawa do emerytur i rent" – podkreśliła.

Prof. Uścińska zwróciła uwagę, że od kilku lat w sprawie świadczeń wsparcia klientom udzielają powołani w 2017 r. doradcy emerytalni.

"Na co dzień pomagają oni klientom w podjęciu decyzji o przejściu na emeryturę, wyjaśniają zasady przyznawania świadczeń emerytalnych, tłumaczą, od czego zależy wysokość emerytury, a także obliczają przy pomocy kalkulatora emerytalnego wysokość prognozowanego dla konkretnej osoby świadczenia" – wskazała.

"Mając do dyspozycji informacje pozyskane od doradców oraz obliczoną prognozowaną kwotę emerytury z kalkulatora emerytalnego, klient sam może zdecydować, kiedy przejść na emeryturę. W 2019 r. doradcy emerytalni obsłużyli prawie 8 mln klientów, dla których wykonali blisko 2 mln obliczeń w kalkulatorze emerytalnym. Natomiast od wprowadzenia tej usługi, czyli od lipca 2017 r. do grudnia 2019 r., doradcy emerytalni udzielili ponad 19 mln porad"– dodała szefowa ZUS.

Zakład podkreślił, że dodatkowo w 2019 r. pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS obsłużyli 4,2 mln klientów. W minionym roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjął 26 mln wniosków.(PAP)

Autorka: Karolina Kropiwiec