Jak wynika z badania, Polacy, wybierając samochód, kierują się przede wszystkim jego marką (wskazało na nią 37 proc. ankietowanych) - jej postrzeganiem, zaufaniem do niej, czy przekonaniem o jej wysokiej renomie.

Na drugim miejscu ankietowani wymienili niezawodność oraz cenę (36 proc. wskazań). Ekonomiczność auta, rozumiana jako niski koszt utrzymania i eksploatacji samochodu, jest ważna dla jednej trzeciej osób (33 proc.) deklarujących zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Niemal tak samo istotna jest dobra opinia o danym aucie (31 proc.). Polacy coraz częściej zwracają również uwagę na kwestie pozaekonomiczne, takie jak bezpieczeństwo samochodu (18 proc.), jego wygląd (18 proc.), wcześniejsze doświadczenia z daną marką lub modelem (16 proc.), wygoda i wielkość samochodu (15 proc.) oraz jego wyposażenie (13 proc.).

Dla porównania, w 2007 roku na markę samochodu przy wyborze wskazała podobna liczba osób (38 proc.), ale mimo to znalazła się ona w rankingu na trzecim miejscu. Respondenci częściej wskazywali na ekonomiczność samochodu (50 proc.) oraz dobrą opinię o aucie (42 proc.).

Reklama

Jak wynika z badań TNS OBOP, średnia kwota, którą respondenci planują przeznaczyć na zakup samochodu w 2008 r., wynosi 21.293 zł i jest o około 30 proc. wyższa niż w roku 2007 r., kiedy to Polacy planowali przeznaczyć na auto średnio 16.561 zł.

Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie styczeń - luty 2008 r. na grupie 1952 Polaków w wieku 18 lat i więcej.

AL, PAP