Wiceprezes MPK Zbigniew Palenica poinformował w poniedziałek, że w ramach programu zostanie zbudowana linia tramwajowa od ronda Grzegórzeckiego przez most Kotlarski do ul. Lipskiej wraz z budową ulicy Kuklińskiego, zmodernizowane i przebudowane będzie torowisko na ul. Długiej oraz zakupione 24 niskopodłogowe tramwaje. Koszt całego projektu jest szacowany na ok. 470 mln zł brutto, z czego połowa środków będzie pochodzić z unijnego programu. Pozostałe pieniądze będą pochodzić z kredytu jaki zaciągnie przewoźnik.

"Posiadamy już promesy kredytowe z kilku banków, m.in. z EBOR-u oraz Pekao SA i PKO BP, które udzielą nam pożyczki w wysokości ok. 200 mln zł" - poinformował Palenica. Według niego w czerwcu powinny zostać ogłoszone postępowania przetargowe na realizację wszystkich zadań. Zaraz po rozstrzygnięciach przetargów rozpoczną się prace budowlane. Zgodnie z planami modernizacja ul. Długiej zakończyłaby się pod koniec wakacji 2010 roku. Budowa nowej linii potrwałaby dwa lata od 2010 do 2011 roku i byłaby podzielona na dwa etapy. W pierwszym powstałoby torowisko od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej, po którym już w 2010 roku jeździłyby dwukierunkowe tramwaje.

Na pierwsze nowe niskopodłogowe wagony długie na 32 metry, wyposażone w klimatyzację, trzeba będzie poczekać do 2011 roku. Ostatni 24. wagon z tej serii powinien dotrzeć do Krakowa w 2012 roku. W maju 2008 roku w Krakowie zakończyła się realizacja pierwszego największego unijnego projektu w Polsce związanego z transportem publicznym. Krakowskie MPK w ramach tego projektu zmodernizowało ulice Lubicz i Rakowicką, przebudowało torowisko z pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki oraz zakupiło 24 niskopodłogowe tramwaje. Koszt wszystkich inwestycji wyniósł ok. 270 mln zł brutto. Połowa środków pochodziła z funduszy unijnych.



Reklama