"Zgodnie z przyjętym harmonogramem prac 12 maja 2009 roku do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie złożony został wniosek o wydanie pozwolenia na budowę części lądowej terminalu LNG. Dokument został złożony przez projektanta - kanadyjską firmę SNC Lavalin Services Ltd. w imieniu inwestora - Polskiego LNG sp. z o.o." - czytamy komunikacie.

Zgodnie z przepisami prawa Urząd Wojewódzki w ciągu 65 dni powinien podjąć decyzję w tej sprawie.

"Po uzyskaniu pozwolenia na budowę oraz wyborze Generalnego Realizatora Inwestycji (GRI) możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych. Wybór GRI planowany jest w połowie 2010 roku" - czytamy dalej.

Gaz-system podał, że harmonogram prac zakłada uruchomienie terminalu LNG na przełomie 2013/2014.

Reklama

Obecnie szacuje się, że budowa terminala będzie kosztowała ok. 500 mln euro.

Inwestycja pozwoli od 2014 r. odbierać 2,5 mld m sześc. gazu rocznie. Razem z terminalem będą powstawać tzw. inwestycje towarzyszące - gazociągi przesyłowe oraz podziemne magazyny gazu.

Rozpoczęcie regazyfikacji planowano pierwotnie na drugą połowę 2011 roku, a ostatnio z powodu dwóch lat opóźnień mówiono o 2014 roku.

W połowie kwietnia Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) podpisało umowę ramową z Qatargas Operating Company Ltd. na dostawę gazu skroplonego (LNG). Umowa, która zacznie obowiązywać od 2014 r. przez 20 lat, gwarantuje dostawę ok. 1 mln ton gazu rocznie

PGNiG i Qatargas prowadzą rozmowy mające na celu sfinalizowanie kontraktu handlowego - SPA (Sales and Purchase Agreement). Podpisanie SPA jest planowane po zapewnieniu, że będą spełnione techniczne warunki umożliwiające odbiór dostaw LNG.

Wartość kontraktu podpisanego z katarską spółką jest obecnie niemożliwa do oszacowania, ponieważ cena za surowiec będzie ustalana na bazie cen ropy w okresie jego realizacji.