To oznacza spadek wobec zestawienia z ub.r. o 20 miejsc. W tym roku pierwsze trzy miejsca w rankingu zajęły Indie, Chiny i Malezja.

Kraje były oceniane na podstawie trzech głównych wskaźników: kosztów operacyjnych, rynku pracy i otoczenia biznesowego. W rankingu wzięło udział 50 państw.

Analitycy A.T.Kearney podkreślają, że "zdecydowanie najsłabiej wypada Polska w porównaniu kosztów operacyjnych, w których najistotniejszym składnikiem są wynagrodzenia". "Polscy pracownicy zarabiają relatywnie dobrze, a dodatkowo, przez większą część 2008 roku złotówka była bardzo silna w stosunku do dolara" - napisano w komunikacie.

Według firmy, wysoki kurs złotego odstraszał inwestorów w sektorze usług, a nie wiadomo jak stabilne jest obecne osłabienie naszej waluty. "Nie jesteśmy przy tym krajem, w którym można znaleźć dobrze wykształconą i jednocześnie tanią siłę roboczą i ten parametr raczej nie ulegnie poprawie" - uważa prezes A.T. Kearney Aleksander Kwiatkowski.

Reklama

Według analityków firmy doradczej, "gorzej postrzegana jest także ogólna sytuacja polityczno-gospodarcza (Polski), mimo stosunkowo dobrego radzenia sobie z kryzysem".

"Wizerunek Polski psują zarówno konflikty na szczytach władzy, jak i niespójne prognozy gospodarcze" - oceniają eksperci.

"Znacznie lepiej oceniono potencjał intelektualny polskich pracowników. Są dobrze wykształceni, coraz lepiej znają języki obce, a ryzyko nagłej rotacji personelu (np. masowej emigracji) jest niewielkie. Polska cieszy się również dobrą oceną poziomu ochrony własności intelektualnej" - dodają.

Z raportu wynika, że Polska powinna m.in. poprawić jakość usług dla biznesu oraz IT (inwestycje w rozwój usług telekomunikacyjnych, poszerzanie dostępu do szerokopasmowego internetu), a także infrastrukturę krajową. Konieczne jest również podniesienie kwalifikacji pracowników.

"Należy jak najszybciej podjąć zdecydowane kroki w celu poprawy zarówno parametrów branych pod uwagę przez globalnych inwestorów przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji usług zewnętrznych, jak również ogólnego wizerunku Polski jako kraju stabilnego gospodarczo, dobrze radzącego sobie z kryzysem, ze stabilną walutą i podejmującego przemyślane działania" - uważa Kwiatkowski.

A.T. Kearney jest globalną firmą doradztwa strategicznego, świadczącą usługi w zakresie m.in. opracowania strategii, usprawnień operacyjnych i programów restrukturyzacji. Firma powstała w 1926 r. w Chicago. W Polsce jest obecna od początku lat 90. Biura A.T. Kearney znajdują się w największych miastach w 34 krajach.