Czym charakteryzuje się praktyka korzystania przez firmy w Polsce z informacji gospodarczej?

– Wydatki na usługi wywiadowni rosną w przypadku dużych i średnich firm. Małe przedsiębiorstwa nie czują się jeszcze zagrożone kryzysem, więc ich zainteresowanie informacją gospodarczą na razie nie wzrasta w zauważalny sposób. Wcześniej około 70 proc. firm nie czuło potrzeby korzystania z usług dostawców informacji gospodarczej i nie poszukiwało informacji o firmach działających na rynku. Duży odsetek przedsiębiorców deklarował zaufanie do swoich kontrahentów. Jeżeli takie zainteresowanie już się pojawiało, ograniczało się zazwyczaj do samodzielnego gromadzenia danych, najczęściej danych ogólnodostępnych, takich jak informacje teleadresowe. Te działania realizowane były najczęściej przez pracowników firm nieposiadających ani doświadczenia, ani specjalistycznej wiedzy w tym zakresie. Jeśli już sięgano po usługi wywiadowni, to w przypadkach wysokiej kwoty kontraktu lub rzeczywiście całkiem nieznanej pozycji potencjalnego kontrahenta na rynku. Obecnie staje się to już coraz powszechniejszą i bardziej oczywistą praktyką biznesową.
Czy to spowolnienie rozwoju gospodarczego sprzyja wzrostowi zainteresowania firm informacją gospodarczą?
– W okresie kryzysu, gdy z jednej strony wszyscy starają się ograniczać wydatki, a z drugiej zadbać o bezpieczeństwo swoich interesów, okazuje się, że zbieranie informacji w sposób tradycyjny jest żmudnym, czasochłonnym i kosztownym zajęciem. Tym bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę stosunkowo małą jeszcze w Polsce dostępności danych gospodarczych. Szczególnie w odniesieniu do potrzeby określenia wiarygodności finansowej firm i osób nimi zarządzających. Efektem jest zwiększające się zaufanie do profesjonalnych dostawców produktów i usług informacji gospodarczej i rosnąca świadomość istnienia narzędzi pozwalających na uzyskanie szybkiej analizy ryzyka oraz oceny potencjalnego partnera biznesowego.
Reklama
Jak prezentuje się rynek informacji w Polsce w porównaniu z rynkami zachodnimi?
– Bisnode AB zajmuje się dostarczaniem informacji gospodarczej w 19 krajach Europy i działa w tej branży poprzez ok. 100 firm (w Polsce do koncernu Bisnode należą HBI Polska i D&B Polska). Ten fakt daje nam podstawę do oceny rynków w poszczególnych krajach. Polski rynek informacji gospodarczej stale się rozwija. Obok obszernych, dokładnych, ale jednocześnie drogich analiz, pojawiają się znacznie tańsze raporty, w prosty i krótki sposób oceniające wiarygodność danej firmy. Oferta się poszerza, a wraz z nią stopniowo rośnie popyt na profesjonalną informację gospodarczą.