Rosja planuje swoją własną wersję amerykańskiego programu “gotówka za wraki” w celu wsparcia sprzedaży produkowanych w kraju samochodów. Rząd zaoferuje 200 tys. voucherów wartości 50 tys. rubli (1539 dolarów) dla właściciela każdego samochodu, starszego niż dziesięć lat.

1539 dolarów do auta

Jak podało rosyjskie ministerstwo przemysłu na swojej stronie internetowej, program ma dotyczyć zakupu rosyjskich samochodów i zagranicznych aut montowanych w tym kraju. To próba wsparcia sektora, którego nie oszczędził najgorszy krach gospodarczy w najnowszej historii. Cały program ma kosztować ponad 300 mln dolarów.

Prawie 60 proc. mniej sprzedanych samochodów

Sprzedaż w Rosji nowych samochodów osobowych i lekkich ciężarówek spadła w lipcu o 58 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem do 115.483 pojazdów, gdyż rosnące bezrobocie, dewaluacja rubla oraz inflacja istotnie zredukowały dochody pozostające do dyspozycji potencjalnych nabywców – podkreśla Stowarzyszenie Europejskiego Biznesu z siedzibą w Moskwie.
Dzień wcześniej rosyjski rząd poinformował, że tempo gospodarczego rozwoju spadło w drugim kwartale o 10,9 proc., najwięcej od co najmniej 1995 roku.

Reklama

W zeszłym miesiącu firma doradczo-konsultingowa PricewaterhouseCoopers podała, ze sprzedaż aut w Rosji może zmniejszyć się w tym roku o połowę do 1,6 mln pojazdów.

Zmorą dróg są stare samochody

-„Jednym z największych problemów rosyjskiego przemysłu samochodowego jest przeciętny wiek samochodów jeżdżących po drogach” - mówi Aleksiej Rachmanow, szef departamentu samochodowego resortu przemysłu. „Około 50 proc. wszystkich samochodów jest starsza niż 10 lat. Program pilotażowy pozwoli nie tylko na wsparcie producentów samochodów, ale także na odnowienie rosyjskiej floty.

Swoje samochody wspiera już prawie każdy kraj

Rządy na całym świecie podjęły kroki w celu zwiększenia sprzedaży samochodów osobowych wobec najgorszej globalnej recesji od czasu II wojny światowej.

Dostawy aut w USA wzrosły w lipcu do poziomu 11,2 mln pojazdów w skali rocznej, najwyższego od września ubiegłego roku. W ramach swego programu „gotówka za wraki”, amerykański rząd oferował kwotę dopłaty sięgającej 4500 dolarów za każde auto. W Wielkiej Brytanii podobny program przyciągnął ponad 154,9 tys. nowych zamówień.

Ze wsparcia skorzystają właściciele najtańszych modeli

W Rosji swoje fabryki lub joint ventures posiada przeszło 10 zagranicznych koncernów samochodowych, w tym Ford Motor, Volkswagen i Toyota Motor.

Ale największym beneficjentem nowego programu będzie najprawdopodobniej ulokowana w Togliatti, na południu Rosji, spółka AvtoVAZ, która wypuszcza najtańsze modele samochodów – twierdzi Konstantin Romanow, analityk z domu maklerskiego Finam Investment w Moskwie.

-„Przedsięwzięcie to będzie nieskuteczne dla całego przemysłu samochodowego, gdyż jest ono korzystne tylko dla właścicieli samochodów, których cena rynkowa znajduje się poniżej 50 tys. rubli” – napisał Romanow w swojej nocie do inwestorów – “Według naszych szacunków, takie auta należą w większości do ludzi , którzy mogą sobie pozwolić tylko na zakup najtańszego nowego samochodu”.