Terminal ma zostać otwarty 30 czerwca 2014 r. Będzie mógł odbierać 5 mld m sześc. gazu rocznie, a po rozbudowie 7,5 mld m sześc. Zapewni nawet 1/3 potrzebnego Polsce gazu.

Kryteria przetargowe

Firmy, które chcą zostać generalnym realizatorem terminalu, mogą do końca września składać wnioski o udział w przetargu.
– Przetarg jest trzystopniowy. Do 30 września mogą zgłaszać się firmy, które chcą wystartować. Z tych firm zostaną wybrane te, które będą zaproszone do oferty wstępnej. Po negocjacjach i seminariach złożą ofertę ostateczną, z ceną – poinformował Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG.
Reklama
Aby przystąpić do przetargu, należy mieć środki finansowe lub zdolność kredytową na co najmniej 500 mln zł, ubezpieczenie OC co najmniej 10 mln zł, a w każdym z ostatnich trzech lat przychody ze sprzedaży w wysokości co najmniej 1,5 mld zł. Umowa z generalnym realizatorem ma zostać podpisana w I połowie przyszłego roku.
Koszt budowy terminalu szacuje się na 600–700 mln euro. Planowana jest jednak rozbudowa sieci przesyłowej w całej Polsce, szczególnie w regionie północno-zachodnim, w centralnej Polsce i na dolnym Śląsku. W związku z tym zdaniem Jana Chadama, prezesa Gaz-Systemu, w ciągu najbliższych sześciu lat zostanie zainwestowane ok. 5 mld zł. W wyniku rozbudowy sieci ma powstać 987 km nowych gazociągów, m.in. odcinek ze Świnoujścia do Szczecina o długości 86 km. Najdłuższy gazociąg, liczący 273 km, połączy Szczecin z Gdańskiem. Zapewni on dopływ gazu do północnej części Polski.

Formy finansowania

Gaz-System chce w 20–40 proc. finansować projekt LNG. Pozostałe środki spółka planuje pozyskać z banków. Prowadzone są rozmowy m.in. z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym oraz Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Ich udział w finansowaniu całego przedsięwzięcia sięgnie 50 proc.
Pozostała część będzie finansowana przez banki komercyjne z siedzibą w Polsce. Zabezpieczeniem kredytów będzie długoterminowa umowa regazyfikacyjna z tzw. shiperem, czyli dostawcą, a później odbiorcą gazu na okres 20 lat. Zdaniem Jana Chadama jest to wystarczający okres, by spółka Polskie LNG spłaciła wszystkie zobowiązania zaciągnięte z tytułu kredytów. Umowa z dostawcą ma być podpisana w połowie stycznia przyszłego roku.

Zadania spółki celowej

Polskie LNG jest spółką celową należącego do Skarbu Państwa Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System. Spółka w najbliższym czasie będzie przekształcona w spółkę akcyjną. Jej zadaniem jest budowa i eksploatacja terminalu ragazyfikacyjnego skroplonego gazu LNG w Świnoujściu. Spółka posiada wszystkie decyzje środowiskowe oraz pozwolenie na budowę, niezbędne do rozpoczęcia przetargu i budowy.
273 km długości będzie miał gazociąg łączący Szczecin z Gdańskiem