Jak obecnie układa się współpraca gospodarcza Polski i Niemiec?
Począwszy od połowy lat 90. obraz Polski i Polaków w Niemczech bardzo się zmienił, co nie oznacza, że nie są już potrzebne działania poprawiające nasz wizerunek. Mamy nadal do czynienia ze zjawiskiem niedoceniania polskiej gospodarki przez Niemców, któremu towarzyszy przecenianie gospodarki niemieckiej przez Polaków.
Trzeba jednak podkreślić, że to polscy przedsiębiorcy i polskie produkty na rynku niemieckim zdecydowały, że obecnie praktycznie nie mamy już tu do czynienia z pojęciem „polnische Wirtschaft”. W prasie niemieckiej coraz bardziej dominują publikacje rzetelnie prezentujące polsko-niemiecką współpracę gospodarczą.
Jak w Niemczech postrzegane i oceniane są polskie firmy i produkty?
Reklama
Prognozujemy, że nasza obecność inwestycyjna będzie systematycznie się zwiększała, szczególnie po liberalizacji dostępu do niemieckiego rynku pracy. Polsce zależy na rozwoju partnerstwa gospodarczego z RFN, które ma charakter strategiczny.
Polskich przedsiębiorców – inwestorów na rynku niemieckim ocenia się jako „odważnych, podejmujących ryzyko, głodnych sukcesu”. Przykładem sukcesu na tutejszym rynku są autokary firmy „Solaris”, czy też stacje paliwowe STAR należące do Orlenu.
W jaki sposób obecny kryzys wpływa na relacje gospodarcze Polski i Niemiec?
Wielu polskich przedsiębiorców straciło partnerów na rynku niemieckim i teraz muszą szukać nowych. Jak jednak informuje „Handelsblatt”, „Polska pozostaje dla Niemiec najważniejszym partnerem handlowym w Europie Wschodniej”. Choć – według tej gazety – na skutek kryzysu eksport do Polski zmniejszył się o 1/4 zaś import – o 15 proc., wzajemna wymiana handlowa spadła w mniejszym stopniu niż z innymi krajami Europy Środkowej i Wschodniej.