Plany rozwoju sieci przedstawił we wtorek w Mysłowicach (Śląskie) prezes grupy, Michel Pattou, uczestniczący w tym mieście w otwarciu drugiego centrum logistycznego grupy w Polsce. Pierwsze powstało 13 lat temu w Poznaniu. Uruchomienie kolejnego wiąże się z już zrealizowanym i planowanym rozwojem sieci. Mysłowickie centrum na razie obsługuje blisko 50 sklepów, docelowo ponad 90. Baza powstała w ciągu roku na terenie mysłowickiego kompleksu logistyczno-magazynowego Pannatoni Park, z którym grupa zawarła umowę na 10 lat.

"Nasz rozwój opieramy głównie o wzrost organiczny, czyli pozyskanie nowych członków i budowę nowych placówek. Niemniej jesteśmy również otwarci na już działających niezależnych przedsiębiorców oraz ciekawe propozycje akwizycji" - powiedział Pattou podczas konferencji prasowej. Główną marką grupy jest sieć supermarketów spożywczych Intermarche, działających głównie w małych i średnich miejscowościach. Dziś jest ich 141, a do końca roku liczba ta wzrośnie do 148. W przyszłym roku ma powstać dalszych 27 placówek, co da łącznie 175. Rok później ma ich być 230, a za ok. 10 lat około 800.

Plan rozwoju Grupy Muszkieterów zakłada także, że przybywać będzie supermarketów Bricomarche (typu "dom i ogród"). W ubiegłym roku przybyło ich 12, w tym - 15. Na koniec roku takich sklepów będzie w sumie w Polsce 72 (dziś 67), a rok później 88. Za 10 lat ma ich być około 400. W ubiegłym roku znajdująca się wśród 10 największych sieci handlowych w Polsce Grupa Muszkieterów osiągnęła 2,87 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 14 proc. W tym roku zakładany jest wzrost obrotów o ok. 16 proc. Sklepy grupy zatrudniają w Polsce ok. 9 tys. osób.

Grupa chce też rozwijać sieć stacji benzynowych przy sklepach Intermarche - mają one powstawać przy wszystkich sklepach tej marki, gdzie będzie taka możliwość. Dziś stacji jest 20. Grupa Muszkieterów działa poza Francją w siedmiu krajach - Portugalii, Hiszpanii, Belgii, Polsce, Rumunii, Bośni i Serbii. W ubiegłym roku ponad 31 mld euro z 34,8 mld euro jej przychodów (wzrost o 6,4 proc.) pochodziło z rynku francuskiego, a 3,6 mld euro z pozostałych państw. Plan zakłada, że w 2017 r. z zagranicy ma pochodzić ok. 30 proc. przychodów. Obecnie grupa ma 654 placówki poza Francją.

Reklama

Pattou podkreślił, że Polska jest bardzo ważnym rynkiem dla grupy. "Cieszymy się z wyników grupy w Polsce. W ubiegłym roku, wraz z Belgią, Polska w największym stopniu przyczyniła się do 9,5 proc. wzrostu obrotów grupy poza Francją" - powiedział. Swój udział w polskim rynku sieć Intermarche szacuje na 1,45 proc., co daje jej siódme miejsce wśród dużych sieci handlowych. W Polsce Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem ponad 160 niezależnych przedsiębiorców, zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarche oraz typu "dom i ogród" Bricomarche. Sieć handlowa grupy jest pod względem obrotów największą grupą franczyzową w Polsce. Rozwojem obu sieci kieruje spółka ITM Polska. Plany zakładają ekspansję głównie w małych i średnich miejscowościach, zamieszkałych przez 20-70 tys. osób.

Z założenia supermarkety należące do sieci Grupy Muszkieterów są firmami rodzinnymi. Do grupy przystępują małżeństwa przedsiębiorców, które prowadzą sklepy. Muszą zgromadzić 0,5 mln zł lub 20 proc. kosztów inwestycji, pozostała część jest finansowana z kredytów w bankach współpracujących z grupą. Grupa zapewnia też przedsiębiorcom wsparcie i doradztwo. W całej Europie grupę tworzy 3,1 niezależnych przedsiębiorców. Sieć zatrudnia 130 tys. pracowników w ponad 4 tys. sklepów.