Po trzech kwartałach wartość rynku kinowego wyniosła w Polsce 494 mln zł – wynika ze wstępnych danych udostępnionych DGP przez firmę monitorującą rynek kinowy Boxoffice.pl.

Przyspieszony wzrost

Oznacza to, że wartość rynku wzrosła o 24,8 proc. w stosunku do ubiegłego roku, gdy wyniosła 395,9 mln zł. Na tak dobry wynik duży wpływ miał sam III kwartał, w którym – jak podaje Boxoffice.pl – sprzedano 8,9 mln biletów. Średnia cena biletów wzrosła z 16,76 zł przed rokiem do 17,99 zł w tym roku, głównie z powodu droższych biletów do kin 3D.
– Kryzys omija naszą branżę. Klienci nie oszczędzają na wyjściach do kina, a wzrostowi rynku sprzyjają też otwarcia nowych obiektów, bo poszerzają rynek – mówi Tomasz Jagiełło, prezes Centrum Filmowego Helios, trzeciego co do wielkości operatora kin w Polsce. W ciągu ostatniego roku sieci otworzyły w sumie 12 nowych obiektów, w tym aż 6 Helios. Lider rynku Cinema City uruchomił niedawno drugi w Częstochowie, który jest już 27 obiektem firmy w Polsce. Należące do Grupy ITI Multikino ma obecnie 14 multipleksów, a Nove Kino – 8.
Reklama

5 mln więcej wejść

Do dużych sieci multipleksów należy dziś około 80–85 proc. przychodów całego rynku. Reszta przypada niezależnym kinom studyjnym i lokalnym, których w sumie istnieje prawie 100. W ubiegłym roku na polskim rynku sprzedano 34 mln biletów do kin, w tym roku ich liczba może wzrosnąć do 39 mln.