Akwizycja dokonana przez Groupe Eurotunnel jest ostatnią z serii transakcji zawartych w tym roku przez prywatnych operatorów konkurujących z państwowymi europejskimi monopolami. Transakcja, która jest pierwszą akwizycją Eurotunnelu, powinna mu pomóc osiągnąć cel, czyli zostanie poważnym graczem na rynku przewozów towarowych, generującym ruch na trasie do Wielkiej Brytanii. Veolia Environnement, spółka matka Veolia Transport, zadeklarowała w marcu, że chce się pozbyć aktywów za sumę miliarda euro. Veolia podaje, że sprzedaż przewozów towarowych przyniosła łącznie 103 mln euro, ale nie dokonuje podziału na te dwie transakcje.
W lipcu Veolia ogłosiła, że zamierza połączyć swoje przewozy pasażerskie z Transdev, kontrolowanym przez państwo operatorem transportu autobusowego i kolejowego. Francuskie przewozy towarowe Veolii zostaną połączone z Europorte 2, towarowym oddziałem Eurotunnelu, powołanym w 2007 roku w wyniku restrukturyzacji spółki. Firma ta powstała, by uniezależnić Eurotunnel od SNCF – francuskich kolei państwowych – jeżeli chodzi o przewóz towarów przez tunel. Eurotunnel obwiniał SNCF o to, że jego niewiarygodność przyczynia się do niewielkiego ruchu towarowego przez tunel.
Francuskie operacje Veolii w segmencie cargo rozciągają się od rodzimych i międzynarodowych usług kolejowych po zarządzanie lokalnymi, znajdującymi się w prywatnych rękach bocznicami. – Europorte będzie miał teraz bardziej znaczący przyczółek we Francji, który pozwoli grupie rozszerzyć jej ofertę usług – podał Eurotunnel. Veolia, znana wcześniej jako Connex, była w wielu krajach europejskich pionierem prywatnych przewozów towarowych. W 2005 roku Connex zaczął we Francji świadczyć pierwsze prywatne usługi kolejowe od prawie 70 lat.
© The Financial Times Limited 2009. All Right Reserved
Reklama