Spotkanie w urzędzie miasta to kolejny krok, po Poznaniu, Katowicach i Warszawie, w sprawie budowy nowego dworca przez PKP we współpracy z samorządem i prywatnym developerem.

Zagospodarowanie terenów przydworcowych zakłada budowę kompleksu usługowo–komercyjnego z funkcją dworca, hotelu i parkingów oraz przebudowę układu komunikacyjnego. Tereny inwestycyjne o powierzchni 17 tys. m kw.. znajdują się w centrum Sopotu, w obrębie ulic: Podjazd, Kościuszki i Kolejowej.

Powstanie kompleks budynków o funkcjach komercyjnych, handlowych i usługowych o łącznej powierzchni 24 tys. m kw., a sam dworzec zajmie 300-500 m kw. Planowana jest budowa hotelu dwu-trzygwiazdkowego oraz parkingów podziemnych na 338 miejsc i parkingu naziemnego. Układ komunikacyjny zostanie przebudowany, ul. Kościuszki zmodernizowana, a ruch kołowy w pobliżu dworca zejdzie pod ziemię, wybuduje się drogi wyjazdowe z parkingów podziemnych. Wartość inwestycji 260 mln zł.

Rozważano dwie koncepcje współpracy. Pierwsza zakłada, że kolej odsprzeda miastu prawo do użytkowania wieczystego gruntów i przedsięwzięcie będzie realizowane na podstawie umowy o PPP zawartej pomiędzy miastem i partnerem prywatnym. Druga mówi, że inwestycja będzie realizowane przez spółkę prawa handlowego, z udziałem partnera prywatnego oraz PKP i miasta.

Reklama

Zostały już zakończone prace analityczne i ruszyły konsultacje rynkowe. Potencjalni inwestorzy dyskutowali o założeniach funkcjonowania, formule prawno-organizacyjnej i planowanym sposobie finansowania inwestycji.

PKP S.A. realizują obecnie trzy projekty budowy nowych dworców w dużych aglomeracjach z prywatnymi developerami:

- Katowice Osobowa z firmą Neinver (planowane rozpoczęcie prac budowlanych w 2010 r.)

- Poznań Główny z firmą Trigranit (planowane rozpoczęcie prac na przełomie 2010 i 2011 r.)

- Warszawa Zachodnia z firmą Nexity (planowane rozpoczęcie prac w 2011 r.).