Dla klientów oznacza to jeszcze szerszy wybór, ale także atrakcyjniejsze ceny – głównie w postaci licznych promocji, wymuszanych na operatorach przez coraz większą konkurencję.

W pakiecie taniej

Dziś w pakietach promocyjnych dostęp do telewizji, internetu i telefonu kupuje ponad 90 proc. klientów wszystkich operatorów. Jak wynika z raportu Dziennika Gazety Prawnej, miesięczne koszty abonamentu są od kilkunastu do 30–40 proc. niższe niż w ofercie cennikowej dla każdej z usługi osobno.

By utrzymać klientów, operatorzy zapowiadają w tym roku spore inwestycje. – Skupiamy się na modernizacji naszych sieci, inwestując w usługi na żądanie oraz rozwój telewizji cyfrowej. Przed nami znaczące inwestycje sięgające, podobnie jak w latach ubiegłych, kilkuset milionów złotych – mówi Simon Boyd, prezes UPC Polska, największego operatora, posiadającego ponad 1 mln abonentów. Dokładnej kwoty inwestycji nie ujawnia, ale z informacji DGP wynika, że znacznie przekracza ona 100 mln zł.

Utrzymać klienta

Reklama

Konkurenci mają równie ambitne plany. – Planujemy przeznaczyć na inwestycje ponad 100 mln zł – mówi Krzysztof Stefaniak, rzecznik Vectry, która w tym roku mocniej powalczy o klientów w Warszawie. Grupa Aster, jak powiedział Janusz Arciszewski, prezes tej spółki, też może zainwestować około 100 mln zł. Nieco więcej przeznaczą Multimedia. Krystyna Kanownik, rzecznik operatora, informuje, że tegoroczne nakłady mogą być tylko kilkanaście procent niższe od ubiegłorocznych, kiedy wyniosły 160 mln zł.

– Konsekwentnie rozbudowujemy sieć w Tarnowie, Toruniu i w Warszawie – dodaje. Tylko w Wielkopolsce aż 71 mln zł zainwestuje działająca tam Inea. W tegorocznej ofercie pojawi się więcej nowych programów. Vectra uruchomi ich co najmniej pięć, w tym przynajmniej dwa w jakości HD. Aż 26 nowych kanałów, w tym 9 w HD, uruchomi Inea. – Zamierzamy to zrobić w najbliższych tygodniach – podkreśla Maciej Maćkowiak, wiceprezes spółki.

Pozostali operatorzy na razie tylko zapowiadają nowości, ale nie podają szczegółów. Ostra walka o klienta toczyć się będzie też w usługach internetowych. UPC, który oferuje teraz prędkość łączy do 120 Mb/s, do końca tego roku ma doprowadzić usługę o takich parametrach do wszystkich swoich klientów internetu. Konkurenci depczą mu jednak po piętach. Wprowadzenie pakietów internetowych o prędkości przekraczającej 100 Mb/s zapowiada Vectra.

– Zaproponujemy też internet bezprzewodowy – dodaje Krzysztof Stefaniak. To samo zrobić chce w tym roku Inea. – Plany uwzględniają też uruchomienie w styczniu telefonii mobilnej (MVNO) – dodaje Maciej Maćkowiak.

Nowa konkurencja

Poprzeczkę wszystkim podniesie w tym roku Telekomunikacja Polska, która rozbudowuje usługę telewizyjną i walczy z operatorami o tych samych klientów. Operator od marca chce wprowadzić do oferty neostradę z telewizją i prędkościami przesyłu danych 6, 10 i 20 Mb/s. Z drugiej strony atakują też platformy satelitarne, z których korzysta już dziś 5,5 mln gospodarstw domowych, a pierwsze z nich – jak Cyfrowy Polsat – oferuje już dostęp do internetu. Klientów operatorów kablowych jest 4,6 mln.

Co oferują operatorzy kablowi / DGP