– Z monitoringu prowadzonego przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) wynika, że do końca grudnia 2009 roku sprzedawcę zmieniło 1599 odbiorców grup taryfowych A B C oraz 1035 odbiorców w gospodarstwach domowych – informuje Agnieszka Głośniewska z URE.

Tendencja się utrzyma

Te dane mogą ulec niewielkiej zmianie po dokonaniu rocznej korekty comiesięcznych sprawozdań wypełnianych przez firmy energetyczne. Nawet jeśli ostateczne będą inne, to różnica będzie niewielka i nie zmieni to faktu, że w roku 2009 nastąpił gwałtowny wzrost liczby odbiorców biznesowych, którzy zmienili sprzedawcę energii. Niewielki jest natomiast ruch wśród odbiorców indywidualnych – na koniec roku 2009 sprzedawcę energii zmieniło 1035, podczas gdy na koniec roku 2008 było ich 905.
– To bardzo duży wzrost liczby odbiorców zmieniających sprzedawców energii elektrycznej. W porównaniu z wcześniejszymi latami, a nawet miesiącami, widać, że rynek się dynamicznie rozwija. Dodatkowo należy zauważyć, że dane URE dotyczą zmian, do jakich już doszło w 2009 r. Wielu odbiorców w ostatnich miesiącach2009 roku przygotowywało zakupy energii na 2010 rok, dlatego uważam, że ta tendencja wzrostowa na pewno się utrzyma w roku 2010 rok – komentuje Marek Kulesa, dyrektor biura Towarzystwa Obrotu Energią, zrzeszającego spółki obrotu energią.
Reklama
Marek Kulesa poskreśla, że duża część odbiorców kupuje energię w cyklu rocznym, w związku z tym można się spodziewać, że w 2010 roku będzie więcej odbiorców, którzy zmienią sprzedawcę energii. Jego zdaniem po tych liczbach widać, że rynek energii funkcjonuje coraz lepiej.

Mali dopingują dużych

Duży wzrost liczby odbiorców, którzy zmienili sprzedawcę energii, to zasługa stosunkowo niewielkich firm zajmujących się handlem energią. Duże grupy energetyczne nie przyglądają się biernie działaniom mniejszych podmiotów i starają się zareagować na zmiany na rynku energii.
Enion Energia, spółka obrotu z Grupy Tauron, podpisała w połowie roku 2009 umowę na sprzedaż energii elektrycznej do huty CMC Zawiercie, która obowiązuje do końca 2011 r. Zawarty kontrakt jest kontynuacją wieloletniej współpracy obu firm. Jesienią 2009 r. Enion Energia podpisała z ArcelorMittal Poland, największym producentem stali w Polsce, umowę na sprzedaż energii elektrycznej. Umowa została zawarta na dwa lata z opcją przedłużenia na kolejne okresy, wcześniejsze umowy były podpisywane tylko na okres jednego roku. ArcelorMittal Poland jest największym klientem spółki Enion Energia.
– Mamy ambitne plany wynikające ze strategii Grupy Tauron i nowej segmentacji klientów. Odchodzimy od zasady podziału klientów na grupy A, B, C i G, zamiast tego segmentujemy klientów na podstawie wolumenu kupowanej przez nich energii, sposobu płatności i produktów, jakich dany odbiorca potrzebuje. Zamierzamy wprowadzić standard obsługi klienta podobny do tego, jaki obowiązuje w innych branżach, zwłaszcza w telekomunikacji i bankowości. Proces wdrażania takich standardów w Polsce już się rozpoczął i to nie tylko w Grupie Tauron, ale także w innych grupach energetycznych w Polsce – mówi Krzysztof Zamasz, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. handlowych Tauron Polska Energia.

Walka o klienta

Do aktywnej walki o klientów końcowych włączyła się także Energa, która na przełomie listopada i grudnia 2009 r. w sześciu miastach poza terenem swojej działalności zorganizowała spotkania z przedstawicielami biznesowych odbiorców energii. Energa oferuje odbiorcom indywidualnie ustalane ceny, gwarancje ich niezmienności czy wydłużone terminy płatności.
Skorzystały z niej już m.in. Tesco, Nordea, Wienerberger, Vectra i kopalnia węgla brunatnego Adamów. – Wzrost cen energii, na który nałożył się na światowy kryzys finansowy, wymusza na wielu przedsiębiorstwach poszukiwanie oszczędności, także w obszarze związanym z zakupem energii elektrycznej. Energa przygotowała nową, elastyczną ofertę, która pomoże naszym klientom obniżyć koszty działalności – mówi Ireneusz Kulka, wiceprezes Energi-Obrót.
W ciągu ostatniego roku spółka pozyskała 120 nowych klientów biznesowych. Zakłada, że co najmniej drugie tyle zdobędzie dzięki nowej, elastycznej ofercie. Do ofensywy szykuje się także Polska Grupa Energetyczna. – Obecnie prowadzimy intensywne działania konsolidacyjne w Grupie Kapitałowej PGE, także w celu poprawy efektywności w obszarze sprzedaży. Pracujemy nad nowymi produktami i usługami tak, aby klienci mogli dostawać od nas wysokiej jakości obsługę i konkurencyjne ceny. Celem na 2010 rok jest zwiększenie udziału w rynku sprzedaży detalicznej – mówi Tomasz Zadroga, prezes Polskiej Grupy Energetycznej. Rok 2010 z pewnością przyniesie zaostrzenie konkurencji na rynku energii.
ikona lupy />
Coraz więcej odbiorców zmienia sprzedawcę prądu / Bloomberg