Efektywność i potencjał firmowej strony określa analiza używalności witryny internetowej. Pozwala ona na wyróżnienie słabych i mocnych stron działalności w wirtualnym świecie. Faktem jest, że pomimo istnienia darmowych programów, takich jak Google Analytics, tego typu analiza wymaga nieco fachowej wiedzy. Warto jednak zainwestować we własną stronę internetową, jeśli w przyszłości zaprocentuje to zwiększonymi przychodami. „Analiza jest dla każdego, nieważne jak duża jest nasza witryna” - przekonuje Mariusz Gąsiewski, autor bloga „Marketing w Internecie”.

Analiza wskazuje główne źródła ruchu witryny internetowej. Może się okazać, że strona główna wcale nie jest najczęściej przeglądaną i to nie na nią klienci trafiają w pierwszej kolejności. Z tego powodu należy każdą zakładkę witryny traktować jak stronę główną.

Dane wskażą też, po obejrzeniu której strony użytkownicy opuścili witrynę. Zdaniem Mariusza Gąsiewskiego, niewielkie znaczenie ma duża liczba odsłon, jeśli klient opuszcza stronę, na którą trafił zaledwie po kilku sekundach. To wskazówka do zmian w takim miejscu, jego uatrakcyjnienia lub ułatwienia klientowi z korzystania z nich.

Użytkownikowi witryny internetowej trzeba zapewnić wygodę w szukaniu informacji czy składaniu zamówienia. „Chodzi o to, żeby ułatwienia, np. w dodawaniu produktu do koszyka, zaowocowały zwiększeniem przychodów”- mówi Gąsiewski. Jednym z podstawowych błędów wirtualnego biznesu są także wady techniczne. Strona powinna dopasowywać się do sprzętu i oprogramowania, z jakiego korzystają jej użytkownicy.

Reklama

Ważne jest, żeby zwrócić uwagę, jakie słowa są kluczowe dla witryny. Klienci sami powiedzą właścicielowi firmy, czego szukają na jego stronie, wpisując zapytania do wyszukiwarki wewnętrznej. Wyniki takiej obserwacji pokażą, czego w internetowej ofercie brakuje.

Warto też zwrócić uwagę na wsparcie, jakiego działalność internetowa może dostarczyć biznesowi prowadzonemu w świecie realnym. Klientom można dla przykładu zaproponować promocje związane z korzystaniem ze strony lub dać możliwość odbioru towaru w sklepie stacjonarnym.

Jedną z najważniejszych zasad każdego interesu, nie tylko internetowego, jest ciągłe dążenie do zmian na lepsze. Dlatego, nawet jeśli wyniki analizy używalności strony były zadowalające, warto ciągle pracować nad jej udoskonaleniem.