Do decyzji dochodzi po ogłoszeniu wczoraj, że 34-letni John Elkann, jako ostatni przedstawiciel rodziny Agnellich, kontrolujących spółkę, zostanie prezesem włoskiej grupy.

Elkann jest także szefem Exor, rodzinnego holdingu, który kontroluje 30 proc. Fiata i zabiega o oddział prywatnej bankowości belgijskiej grupy KBC.

Awans Elkanna ze stanowiska wiceprezesa ma na celu wzmocnienie jego pozycji w partnerstwie z Sergio Marchionne, dyrektorem wykonawczym, który na co dzień zarządza firmą i będzie realizował nową strategię Fiata.

Reklama

Na wspólnej konferencji prasowej z Elkannem w głównej kwaterze Fiata w Turynie wystąpił Luca Cordero di Montezemolo, który ogłosił rezygnację ze stanowiska prezesa, deklarując: „Moja rola sternika dobiegła końca”.

Mimo jego zaprzeczeń – powtórzonych wczoraj – odejście Montezemolo po sześciu latach z Fiata podsyciło spekulacje, że zamierza on wkroczyć do świata polityki. Włochy wypatrują bowiem dnia, kiedy 73-letni premier Silvio Berlusconi zdecyduje się ustąpić.

Akcje Fiata wzrosły o 9 proc. na fali oczekiwań, że Marchionne przedstawi plany wydzielenia samochodowego oddziału od pozostałych biznesów przemysłowych, najpewniej w powiązaniu z planowaną pierwotną ofertą publiczną Chryslera, amerykańskiego producenta samochodów, w którym Fiat posiada 20 proc. udziałów.

„Elkann chce, aby te plany zostały zrealizowane” – twierdzi źródło zbliżone do Fiata.

Mniejszościowy pakiet kontrolny Exor w Fiacie może być zredukowany, jeśli Fiat z powodzeniem zrealizuje opcje zwiększenia udziałów w Chryslerze i potem dojdzie do fuzji spółki z Fiatem Auto.

Marchionne uchylił się od skomentowania, co zamierza dzisiaj powiedzieć na temat przyszłości Fiata Auto.

Marchionne przedstawił pięcioletni plan biznesowy dla Chryslera jeszcze w listopadzie. Obiecał wtedy podwoić sprzedaż amerykańskiego producenta samochodów do 2,8 mln pojazdów oraz zapewnić zysk operacyjny w wysokości 5 mld dolarów do 2014 roku.

Szef Fiata i jego zastępcy nakreślą strategiczne i finansowe cele dla poszczególnych działów, wśród których są także ciężarówki Iveco, producent sprzętu rolniczego i budowlanego Case New Holland oraz marki luksusowych samochodów Ferrari i Maserati.

„Spodziewamy się, że zdecyduje się on na ruch do przodu z wykrojeniem Fiata Auto i jego połączeniem z Chryslerem, chociaż nie ma pewności, co do horyzontu czasowego i sposobu działania” – mówi Adam Jonas z Morgan Stanley.

ikona lupy />
Fiat i Chrysler / Bloomberg