Na energetycznej liście resortu – patrz lista na końcu tekstu – znajduje się m.in. projekt budowy ropociągu Odessa – Brody – Płock z możliwością przedłużenia do Gdańska.

Dotacja dla ropociągu

Obecnie ropociąg tłoczy rosyjski surowiec w odwrotną stronę – z Brodów na zachodzie Ukrainy w kierunku Odessy. Gdyby kierunek został odwrócony, a rura przedłużona, to ropa znad Morza Kaspijskiego mogłaby trafiać do Gruzji, a stamtąd tankowcami do Odessy. Z Odessy ropa może być dostarczana rurociągiem aż do Gdańska przez Brody, Adamowo i Płock. Mogłoby nim przepływać nawet 40 mln ton rocznie. Dostawy ropy rurociągiem zadeklarował Azerbejdżan.
– Wszystkich projektów jest 20, w tym 6 rezerwowych. Ich łączne koszty to ponad 15,6 mld zł – wyjaśnia Bogna Cichowska-Duma, zastępca dyrektora departamentu funduszy unijnych w Ministerstwie Gospodarki.
Reklama
Projekt Odessa – Brody jest jednym z czternastu na liście podstawowych projektów energetycznych resortu, które mają zarezerwowane unijne dofinansowanie.
27 stycznia br. spółka Sarmatia, odpowiedzialna za budowę przedłużonego ropociągu Odessa – Brody, podpisała umowę wstępną na unijne dofinansowanie swojej inwestycji, czyli tzw. preumowę. Określa ona zasady przygotowania projektu aż do momentu złożenia wniosku i podpisania umowy o dofinansowanie. Sarmatia ma zaplanowane w preumowie złożenie wniosku do Instytutu Nafty i Gazu na 20 października br. Przedtem spółka musi zlecić wykonanie dokumentów inwestycyjnych, tj.:
●• studium wykonalności,
●• uszczegółowienia trasy ropociągu (są dwa warianty)
●• oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

Niezbędne dokumenty

1 kwietnia br. Sarmatia ogłosiła przetarg na sporządzenia trzech dokumentów niezbędnych do realizacji inwestycji. Sergiy Skrypka, dyrektor generalny Sarmatii, poinformował, że na początku sierpnia br. przetarg na wybór wykonawcy tych opracowań został rozstrzygnięty. Wygrała go niemiecka firma ILF Beratende Ingenieure GmbH w konsorcjum z PricewaterhouseCoopers Polska oraz ukraińskim Instytutem Transportu Ropy Naftowej.
– Studium wykonalności ropociągu to kluczowy dokument dla tego projektu – podkreśla Cichowska-Duma.
Zgodnie z preumową dokument ten ma być opracowany do końca sierpnia br. – Dokument, który musi zostać opracowany jako pierwszy, to studium wykonalności dla projektu Odessa – Brody. Termin to grudzień br. Pozwoli to na złożenie wstępnego wniosku o dofinansowanie z funduszy unijnych w tym samym czasie – informuje dyrektor Skrypka.
Trudniej będzie, jego zdaniem, wyrobić się w terminie z raportem oddziaływania na środowisko i uzyskaniem stosownych pozwoleń, bo to jest – zdaniem Skrypki – długotrwały proces w Polsce i wymaga m.in. szerokich konsultacji.

Granice opóźnień

Zdaniem Cichowskiej-Dumy są nieprzekraczalne granice ewentualnych opóźnień. Preumowa może być rozwiązana, jeżeli opóźnienie przekracza 3 miesiące. Granicą opóźnienia jest 20 października br., bo na ten dzień zaplanowano ostatni punkt harmonogramu, czyli złożenie wniosku o dofinansowanie.
– Nie jest tak, że od razu, gdy miną trzy miesiące, umowa jest rozwiązywana. Jeśli po trzech miesiącach dostaniemy dokument strategiczny i on pozwoli nam sądzić, że dalszych opóźnień nie będzie, możemy nie rozwiązywać umowy – zastrzega Cichowska-Duma.
Zapewnia, że projekt ropociągu Odessa – Brody jest umieszczony na liście projektów podstawowych. Ma on zarezerwowane 495 mln zł dofinansowania z UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Jest jeszcze lista rezerwowa.
– Projekty z listy rezerwowej są zdecydowanie mniej zaawansowane. Trzeba najpierw wykazać gotowość ich realizacji, aby potem ubiegać się o ewentualne środki zwolnione z projektów podstawowych – podkreśla Cichowska-Duma.

Projekty rezerwowe

Na liście rezerwowej resortu znajduje się 6 projektów:
●• 4 projekty Gaz-Systemu na rozbudowę systemu gazociągów (łącznie dofinansowanie na poziomie 249 mln zł przy kosztach ok. 935 mln zł);
●• wspólny projekt PERN Przyjaźń i OLPP budowy podziemnych magazynów ropy i paliw w Kosakowie (330 mln zł dofinansowania, 1,2 mld zł kosztów).
●• projekt budowy magazynu paliw w Marianowie prywatnej spółki UGS Energy (wnioskowane dofinansowanie 270 mln zł; koszt projektu – 980 mln zł).
– W aktualizacji listy, która zostanie opublikowana 31 sierpnia br., na listę rezerwową zgłoszone będą dwa kolejne projekty, które przeszły pozytywnie konsultacje międzyresortowe i społeczne – zapowiada Cichowska-Duma.
Chodzi o projekty budowy podziemnych magazynów ropy i paliw zgłoszone przez Inowrocławskie Kopalnie Soli „Solino” oraz projekt PGNiG – terminal w rejonie Trójmiasta do odbioru gazu CNG (sprężony LPG) i regazyfikowanego gazu skroplonego LNG.
– Solino to dosyć zaawansowany projekt. Jego realizacja w czasie trwania programu POIiŚ, czyli do 2015 r., jest więcej niż prawdopodobna. Projekt PGNiG na razie znajduje się w fazie koncepcyjnej – ocenia zastępca dyrektora departamentu funduszy unijnych.

14 projektów na liście resortu gospodarki

Na liście czternastu pozakonkursowych projektów Ministerstwa Gospodarki znajdują się m.in.:
●• dofinansowanie budowy terminalu LNG w Świnoujściu – 456 mln zł przy koszcie całego projektu blisko 3 mld zł;
●• 7 projektów budowy gazociągów przez Gaz-System – dofinansowanie blisko 800 mln zł;
●• projekt budowy mostu energetycznego z Litwą realizowany przez PSE Operator – 683 mln zł wsparcia przy ok. 1,8 mld zł kosztów projektu;
●• 4 projekty PGNiG na rozbudowę czterech magazynów gazu – łączne dofinansowanie ok. 674 mln zł, przy kosztach 2,8 mld zł.