Taki sam odsetek badanych widzi potencjał dla wprowadzenia nowych produktów i usług na rynek. „Wyniki dowodzą, że członkowie kadry kierowniczej z ostrożnym optymizmem podchodzą do kwestii odrodzenia gospodarczego w regionie. Wprawdzie zdania na temat tempa odradzania się gospodarki są podzielone, jednak analiza odpowiedzi pochodzących z poszczególnych krajów wskazuje, że nastroje w Europie Środkowej poprawiają się szybciej niż w innych regionach" - czytamy w wynikach badań.

W ocenie Deloitte, interesujący jest fakt, że w poprzednich edycjach badania najbardziej optymistyczne wyniki, spośród sześciu badanych krajów, uzyskiwała Polska, ale obecnie o 8 pkt proc. wyprzedziła ją Słowacja. „W Polsce mamy do czynienia z pewnym urealnieniem trendu wzrostowego – po raz pierwszy od roku widać spadek pozytywnych odpowiedzi, dotyczących prognoz dla sytuacji gospodarczej. W dwóch poprzednich edycjach badania poziom optymizmu wynosił ponad 70 proc., w ostatniej spadł do 63 proc., ale jest to wciąż wysoki odsetek" - powiedział wiceprezes Deloitte Rafał Antczak, cytowany w komunikacie.

Badanie pokazuje jednak, że oceny sytuacji firm są zdecydowanie lepsze niż oceny gospodarek. W całym regionie duże firmy prognozują wzrost wydatków inwestycyjnych w perspektywie najbliższych 12 miesięcy. Największy optymizm widoczny jest w Polsce i Słowacji, gdzie 52 proc. respondentów oczekuje zwiększenia wydatków na dobra inwestycyjne w ciągu najbliższych 12 miesięcy w porównaniu z 10 proc. podobnych wskazań w pierwszym badaniu we wrześniu 2009 r.

„Możliwe więc, że rosnące inwestycje pociągną wreszcie wzrost zatrudnienia, gdyż już jedna czwarta szefów firm uważa, że w ciągu najbliższych miesięcy zwiększy zatrudnienie, we wrześniu ubiegłego roku zdanie to podzielało zaledwie 12 proc. respondentów. Polscy menedżerowie są w tej kategorii największymi optymistami w regionie - 40 proc. z nich szacuje, że w nadchodzących 12 miesiącach będzie rekrutować nowych pracowników" - wylicza raport. Nowością w tej edycji badania były pytania dotyczące innowacyjności w firmach – 57 proc. respondentów w Polsce uważa, że w ich przedsiębiorstwach niedostatecznie wspiera się proces identyfikacji i opracowania innowacyjnych rozwiązań. Wyższy wskaźnik negatywnych odpowiedzi odnotowano jedynie w Czechach.

Reklama

Kadra zarządzająca w Polsce jest przekonana, że konieczny jest wzrost zaangażowania w działania innowacyjne. Świadczy o tym największy odsetek pozytywnych odpowiedzi spośród badanych krajów – 47 proc., jednak rzeczywisty zakres działań nie odpowiada temu przekonaniu. Podejście do innowacyjności w Polsce jest wciąż obarczone dużą dozą ostrożności" - zaznaczył menadżer z Deloitte Michał Turczyk.