– Pierwszych podróżnych przyjmie niestety dopiero jesienią – mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. A to dlatego, że eksploatacja obiektu możliwa będzie dopiero po dokończeniu prac przy budowie płyty postojowej i dróg kołowania, jak też przebrnięciu przez procedury administracyjne. Blisko 300 mln zł na kontrakcie zarobi Hochtief.
Praca wre również w innych portach. – Łączna wartość inwestycji realizowanych przez osiem portów znajdujących się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) wynosi 4,7 mld zł – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Z tej kwoty aż 1,2 mld zł będzie pochodzić ze środków unijnych.
Unia najwięcej dołoży do rozbudowy portu w podkrakowskich Balicach. Większość inwestycji w tym porcie, w tym nowy terminal, gotowych ma być dopiero w 2013 r.
W sumie wykonawcy robót, którzy dopiero zostaną wybrani, mogą zarobić w małopolskim porcie blisko 1 mld zł.
Reklama
To tylko o 200 mln zł mniej niż ma do wydania PP Porty Lotnicze w Warszawie. Ta kwota rozłożona została jednak aż do 2015 r. Do końca tego roku ma zostać zakończona ciągnąca się latami budowa Terminalu 2. Za ponad 91 mln zł drogi startowe, kołowania, patrolową i przeciwpożarową przebuduje – tak jak we Wrocławiu – Hochtief.
Z kolei 153,5 mln zł na budowie terminalu pasażerskiego w Gdańsku zarobi konsorcjum Budimeksu i Korporacji Budowlanej Doraco. Nowy terminal pasażerski w połączeniu z już istniejącym podniesie przepustowość portu do prawie 5 mln osób rocznie. Prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku, najpóźniej w I kw. 2012 r. Z inwestycjami okołoterminalowymi wydatki sięgną 346 mln zł.
Jeszcze przed rozpoczęciem Euro 2012 z budową nowego terminalu pasażerskiego chcą się uwinąć także w Poznaniu. Inwestycje pochłoną 326 mln zł, z tego blisko 143 mln zł ma pochodzić z funduszy unijnych.
Dwa razy tyle, ale rozłożone w czasie aż na pięć lat, chce wydać port lotniczy pod Katowicami. Jednak w tym roku maksymalnie kilkadziesiąt milionów złotych zarobi wykonawca budowy płyty postojowej i modernizacji drogi kołowania. Podobnie jak w Poznaniu dopiero zostanie on wyłoniony w przetargu.
W połowie roku natomiast faktury za swoją pracę wystawią w podrzeszowskiej Jasionce Skanska i ECM Group Polska. Firmy dokończą rozbudowę i modernizację płyty postojowej przed nowym terminalem pasażerskim. Inwestycje sięgną pół miliarda złotych.