"Cały czas jesteśmy do przodu w stosunku do pierwotnego harmonogramu. Pod koniec marca rozpoczną się pierwsze poważne roboty ziemne pod zbiorniki gazu" - zaznaczył Rapciak.

Dodał, że po wyborze konsorcjum na wykonawcę gazoportu, obecnie trwają prace związane z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji dla inwestycji. Zamawiane są też specjalistyczne elementy konstrukcyjne, m.in. blachy na zbiorniki gazu.

Inwestycja ma zapewnione finansowanie - znaczna część pochodzi ze środków europejskich: 456 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (podpisana preumowa), a ok. 80 mln euro z tzw. Recovery Plan (program, który ma przyczynić się do ożywienia gospodarczego w Unii Europejskiej). Pieniądze te otrzymały wspólnie spółka Polskie LNG oraz Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście.

>>> Czytaj też: Polska przygotowuje się do eksportu gazu

Reklama

"Wciąż jeszcze aplikujemy o dodatkowe, wolne środki z tego programu" - zaznaczył Rapciak.

Pozostałe ok. 1 - 1,3 mld zł stanowią środki własne spółki Polskie LNG. Do tego dochodzą jeszcze kredyty z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) i Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) oraz banków komercyjnych.

"To projekt ciekawy dla naszej części Europy, bo po jego realizacji powstanie w naszym kraju absolutnie niezależne miejsce dostaw gazu ze wszystkich kierunków na świecie" - podkreślił prezes spółki Polskie LNG.

Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System.

>>> Zobacz także: Budowa terminalu LNG wyprzedza o kilka miesięcy harmonogram

Terminal, który jest ważną częścią bezpieczeństwa energetycznego kraju ze względu na możliwość dywersyfikacji dostaw gazu będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins Ltd.

Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na rok 2013. Rok później powinien nastąpić rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.

Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

Statki z LNG mają być rozładowywane w odległości ok. 800 m od zbiorników. Gaz będzie do nich przesyłany rurociągami, na lądzie ma być magazynowany w temperaturze minus 162 stopnie Celsjusza.