Chopin Airport City to projekt deweloperski mający na celu przekształcenie terenów zlokalizowanych przy warszawskim lotnisku na Okęciu w nowoczesną dzielnicę biznesowo – handlową i rekreacyjną, w skład której wejdą m.in. obiekty biurowe, handlowe, hotele, park miejski i inne miejsca rekreacji.

Dla wymagających

Koncepcja miasteczka została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana wiosną 2012 r. podczas 23. edycji Międzynarodowych Targów Nieruchomości MIPIM w Cannes. Miasteczko zlokalizowane w południowej części miasta, przy głównej drodze dojazdowej z centrum Warszawy do Lotniska Chopina będzie parkiem biznesowym z funkcjami rekreacyjnymi i rozrywkowymi. Nowatorskie połączenie koncepcji zagospodarowania terenu lotniska i przestrzeni publicznej, stworzy nieznaną dotąd w Polsce formę urbanistyczną. Biurowce, centrum konferencyjne z jedną z największych sal konferencyjnych w Warszawie, hotele klasy premium ze SPA i ośrodki rekreacyjne zostaną wkomponowane w otoczenie zieleni miejskiego parku. Z miasteczka będą mogli korzystać zarówno biznesmeni, turyści jak i mieszkańcy Warszawy. Bezpośrednie połączenia (kolejowe i drogowe – południową i zachodnią obwodnicą Warszawy) zapewnią gościom miasteczka sprawny dojazd do centrum Warszawy. Dzięki tym zaletom Chopin Airport City może stać się strefą oferującą wszystko, czego potrzebują najbardziej wymagający biznesmeni i turyści.
Reklama

Zainteresowanie projektem

Projekt Chopin Airport City odzwierciedla światowe tendencje do budowania wokół portów lotniczych miasteczek lotniskowych, wzbogaconych o funkcje komercyjne i rekreacyjne. W Polsce będzie to pierwszy tego typu projekt realizowany przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPPL). Planowany kompleks biurowo – handlowy zlokalizowany w stolicy Polski, przy największym w kraju porcie lotniczym powinien się stać magnesem przyciągającym zainteresowanie potencjalnych inwestorów, którzy chcieliby zaistnieć w lotniskowym miasteczku.
– Odbyliśmy już kilkadziesiąt spotkań z inwestorami i deweloperami, którzy wykazali zainteresowanie naszym projektem. Ku mojemu zaskoczeniu zainteresowanie naszym pomysłem należy ocenić jako bardzo duże. Nawiązaliśmy wiele kontaktów, ważnych z punktu widzenia realizacji inwestycji. To dobry początek dla Chopin Airport City – mówi Michał Marzec, dyrektor naczelny Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL).

Model biznesowy

Pytania o projekt miasteczka lotniskowego na Okęciu zgłosili nie tylko deweloperzy, którzy działają już w Polsce, ale również inwestorzy zagraniczni, którzy jeszcze nie zrealizowali w Polsce żadnej inwestycji.
– Powoli kształtuje się wizja jak to miejsce będzie wyglądało i model finansowania jego budowy – zaznacza M. Marzec i wskazuje, że w tegorocznym raporcie firmy CB Richard Ellis Warszawa jest sklasyfikowana na drugim miejscu wśród najbardziej atrakcyjnych lokalizacji pod inwestycje nieruchomościowe w Europie. Pod tym względem jest wyższej oceniana nawet od Paryża, Berlina i Monachium.
Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 1 mld zł, ale bez wartości ziemi, którą strona publiczna wnosi aportem do inwestycji. Budowa powinna się rozpocząć w przeciągu 2 lat. Na razie nie ustalono modelu finansowania tego przedsięwzięcia. Pod uwagę brane jest pozyskanie jednego, zewnętrznego inwestora finansowego, ale również inne modele finansowania. M. Marzec przyznaje, że PPL szuka partnera i zapowiada, że po wakacjach powinien już zostać doprecyzowany docelowy model biznesowy przedsięwzięcia. Niemniej już dziś nie ma wątpliwości co do tego, że celem budowy miasteczka lotniskowego jest zapewnienie Lotnisku Chopina dodatkowego źródła przychodów. Nas razie trudno oszacować jak duże zyski może przynieść ta inwestycja. Jednak PPL zależy na dywersyfikacji przychodów, co pozwoli na uniezależnienie się od przychodów wyłącznie z samego lotniska. Jeśli strumień przychodów zasili kasę PPL to z pewnością skorzystają na tym także linie lotnicze współpracujące z Lotniskiem Chopina.

Zachodni wzór

Zdaniem M. Marca tego typu miasteczka pojawiające się w bezpośrednim sąsiedztwie lotnisk już są dosyć powszechnie znane na świecie.
Chiny dostarczają doskonałe przykłady, jak można wokół lotnisk zbudować biznesowe parki. My jednak wzorujemy się na Amsterdamie – zaznacza M. Marzec.
Wstępny projekt władz warszawskiego lotniska przewiduje zabudowanie około 10 ha terenu, czyli mniej niż 50 proc. terenu przeznaczonego pod budowę miasteczka. Zostanie tam udostępnione 165 tys. m kw. powierzchni użytkowej dla m.in. 16 budynków o przeznaczeniu biurowym. Zabudowa ma mieć 25 – 40 m wysokości. W planach jest wybudowanie hoteli ze SPA oraz przestronnego parku z placem, na którym znajdą się restauracje, kluby fitness i galerie handlowe. Park ma służyć pracownikom kompleksu, pasażerom, turystom i mieszkańcom Warszawy.
– Powstanie Chopin Airport City wzmocni pozycję konkurencyjną Lotniska Chopina w Europie środkowo – wschodniej. Zakładamy, że ruszymy z tą inwestycją w ciągu dwóch lat. Do wakacji 2014 r. powinny powstać pierwsze obiekty w planowanej strefie miasteczka. Natomiast całość inwestycji rozłożona jest do realizacji na 10 lat. Przy tak długiej perspektywie bierzemy oczywiście pod uwagę możliwość modyfikacji projektu stosowanie do ewentualnych zmian rynkowych – mówi M. Marzec.



Infrastruktura miasteczka

Władze warszawskiego lotniska podkreślają, że miasteczko Chopin Airport City będzie doskonale połączone komunikacyjnie z centrum Warszawy, między innymi dzięki linii kolejowej z lotniska, która po długich latach budowy i po kilku odbiorach została w końcu oddana do użytku przed Euro 2012. Dobiega również końca budowa systemu dróg ekspresowych wokół lotniska – od południa i z zachodu. W ostatnią fazę realizacyjną wchodzą też inwestycje, które uzupełnią infrastrukturę Chopin Airport City. W 2013 r. zostaną oddane do użytku dwa nowe hotele przy warszawskim lotnisku. Chodzi o pięciogwiazdkowy Marriott Renaissance i sąsiadujący z miasteczkiem lotniskowym dwugwiazdkowy hotel Hampton by Hilton. W bezpośrednim sąsiedztwie Terminalu A Lotniska Chopina już znajduje się czterogwiazdkowy hotel Courtyard by Marriott.
Aleksandra Matuszewska, pełnomocnik PPL ds. projektu Chopin Airport City uważa, że ten projekt ma ogromny potencjał, zwłaszcza w sferze biurowej.
– Z badań rynku wynika, że szczególnym powodzeniem powinny się cieszyć powierzchnie biurowe w miasteczku. Niemniej Chopin Airport City to kompleks biurowo – handlowy, ale i rekreacyjny. Miejsce to będą wyróżniały właśnie funkcje dodatkowe, drugoplanowe. Chodzi o rozbudowane usługi konferencyjne, a przede wszystkim park. To tereny zielone wewnątrz kompleksu sprawią, że miasteczko będzie uroczym i interesującym miejscem zarówno dla biznesmenów jak i dla turystów. Nasza idea jest taka, że tereny miasteczka mają służyć nie tylko pasażerom, ale także warszawiakom – zaznacza A. Matuszewska.

Zieleń magnesem

Czy biurowce wkomponowane w otoczenie parkowym staną się atrakcją dla mieszkańców z sąsiednich osiedli? Z doświadczeń amsterdamskich, które są dla Chopin Airport City punktem odniesienia, wynika, że tereny parku biznesowego wtopionego w zieleń mogą być atrakcyjne dla okolicznych mieszkańców, szczególnie w weekendy. Zgodnie ze wstępnym projektem rekreacyjna funkcja miasteczka nie jest jakimś mało istotnym dodatkiem do kożucha. Wyróżnikiem kompleksu mają się stać właśnie starannie zaaranżowane tereny zielone – przestronny park z usytuowanym centralnie publicznym placem, na którym znajdą się restauracje, kluby fitness i galerie. Przykład Amsterdamu dowodzi, że zadbany teren parkowy, który zajmie większą część terenu miasteczka na Okęciu, może być magnesem przyciągającym do niego nie tylko pasażerów lotniska i turystom, ale również mieszkańcom Warszawy.
– Liczymy, że miasteczko będzie atrakcją nie tylko tych, których lubią obserwować startujące i lądujące samoloty, ale przede wszystkim dla osób zainteresowanych ofertą komercyjną i rekreacją w miłym otoczeniu – przyznaje M. Marzec.

Chopin Airport City w liczbach

● całkowita powierzchnia projektu – 22,5 ha
● powierzchnia pod zabudowę – 10 ha
● liczba budynków o przeznaczeniu biurowym z funkcjami uzupełniającymi – 16
● powierzchnia użytkowa budynków – ponad 165 tys. mkw.
● wysokość zabudowy – od 25 do 40 m (3–8 kondygnacji)
● powierzchnia piętra – od 800 do 2 tys. mkw.
● miejsca parkingowe – co najmniej 1 miejsce na 50 mkw. wynajętej powierzchni
ikona lupy />
Tak ma wyglądać Chopin Airport City / Media