"Kończy się czas życia z minut [dla operatorów]. Jest to usługa niskomarżowa i już nie wróci. Kto się nie zastosuje do tego trendu, ten zostanie z niczym. Technologia się dostosuje, ale musi dojść do mentalnych zmian w zarządzaniu operatorami, przez zmianę modelu biznesowego, szczególnie w sprzedaży" - mówił podczas konferencji prasowej Marcin Wawrzyński, product sale specialist w Cisco.

Według jego słów, podejście operatorów na zasadzie "oferta adresuje potrzeby klienta" staje przeżytkiem. "Operatorzy mają za to atut w postaci dostępu do danych o swoich klientach i umiejętne ich zbieranie, zarządzanie i sprzedawanie podmiotom współpracującym staje się sposobem na przychody w postaci kapitalizacji posiadanych danych" - tłumaczy przedstawiciel Cisco.

>>> Czytaj też: Global Information Technology Report: Informatyzacja na świecie

W jego ocenie, to zupełnie nowy model biznesowy, gdzie wykorzystywać będzie można informacje o klientach na podstawie chociażby lokalizacji w obiektach (np. galeriach handlowych, muzeach, stadionach, itp.) czy internecie wszechrzeczy, gdzie komunikować się będą między sobą maszyny.

Reklama

"Będziemy przechodzić od danych historycznych, które są obecnie gromadzone, do danych w czasie rzeczywistym po docelowo predykcję na podstawie doświadczeń. Sieć będzie zachowywać się automatycznie, nauczona reagować i przewidywać zachowanie. Pozwoli to na planowanie zasobów, zachowań, korelację zdarzeń, profilowane promocje, czy geofencing przez szukanie prawidłowości w zachowaniach z przeszłości" - powiedział Wawrzyński.

>>> Czytaj też: Przybywa m-internautów. Natarcie producentów tabletów i smartfonów trwa

"Operatorzy będą musieli budować sieci mające inteligencję, pozyskujące wiedzę z danych, a cały system będzie konfigurowany dynamicznie" - skonkludował przedstawiciel Cisco.

W związku w tymi trendami koncern wprowadza pakiet oprogramowania Cisco Quantum, dostarczający inteligencję w obszarach gromadzenia danych o ruchu w sieci, analityki biznesowej, a także zarządzaniem siecią.

Według raportu Cisco Visual Networking Index Global Mobile Data Traffic Forecast, do roku 2017 będzie istniało ponad 10 mld urządzeń obsługujących połączenia mobilne, w tym 8,6 mld osobistych urządzeń mobilnych i 1,7 mld urządzeń M2M (machine to machine) podłączonych do sieci. Szacuje się, że w Europie Środkowej i Wschodniej (CEE) będzie w użyciu 570 mln urządzeń mobilnych, w tym 471 mln urządzeń osobistych i 103 mln mobilnych urządzeń M2M.

Ilość danych przesyłanych w sieci mobilnej globalnie wzrośnie z 0,9 EB (eksabajtów) w 2012 przez 1,6 EB w 2013 do 11,2 EB w 2017 roku. Z tego nasz region wygeneruje 7,6 proc. Wideo ma stanowić nawet 70 proc. tego ruchu. LTE będzie stanowić 45 proc. prognozowanego ruchu, ale jedynie 10 proc. połączeń, tymczasem 3G i 3,5G będzie stanowić 51 proc. ruchu.

Darmowe WiFi w każdej galerii handlowej?

Cisco spodziewa się, że operatorzy galerii handlowych w Polsce zaczną udostępniać klientom sieć WiFi w centrach za darmo w zamian za wyświetlanie na urządzeniach mobilnych profilowanych promocji, poinformował agencję ISBnews Product Sales Specialist Cisco Marcin Wawrzyński. Pierwsze centra mogą wprowadzić tę usługę jeszcze w tym roku.

„Prowadzimy w tej sprawie obecnie rozmowy zarówno z operatorami komórkowymi, jak i operatorami galerii handlowych. Liczymy, że jeszcze w tym roku pierwsze galerie udostępnią WiFi swoim klientom w takiej konfiguracji" – powiedział ISBnews Wawrzewski.

Według jego słów, pozwoli to operatorom galerii na prezentowanie odwiedzającym na jej obszarze sprofilowanych promocji oraz innych interakcji przez urządzania mobilne, dzięki rozwiązaniom oprogramowania Cisco Quantum, dostarczającym inteligencję w obszarach gromadzenia danych o ruchu w sieci, analityki biznesowej, a także zarządzaniem siecią.

Cisco to amerykański koncern, który zajmuje czołową pozycję na świecie w dziedzinie rozwiązań sieciowych.