Firmy wróciły do salonów samochodowych i zaopatrują się w nowe auta, a koncerny motoryzacyjne zachęcają, wystawiając to co mają najlepszego. Z analiz Związku Polskiego Leasingu wynika, że to samochody osobowe stanowią najbardziej lukratywny segment rynku motoryzacyjnego.
Wśród najpopularniejszych modeli w ostatnim miesiącu wyróżniały się nowa wersja skody octavii oraz toyota auris. Pierwszy z samochodów jest najczęściej obecnie rejestrowanym autem, drugi zaś notuje najbardziej dynamiczne wzrosty w porównaniu do zeszłego roku. Przedsiębiorcy mają duży wybór, bo firmy leasingowe prześcigają się w ofertach. Na co zwracać szczególną uwagę, żeby wyleasingować auto jak najbardziej korzystnie.
Najważniejsze są oczywiście parametry związane z wpłatą początkową, wartością wykupu, no i ratą leasingową.
Koszt raty uzależniony jest nie tylko od oprocentowania kredytowanej części ceny pojazdu, które często kryje się za tajemniczymi sloganami Leasing 105, czy Leasing 107 proc., lecz także od okresu leasingowania. Przez przedsiębiorców poszukujących finansowania aut osobowych najczęściej wybierana jest opcja zakładająca 20 proc. wpłaty początkowej, 20 proc. wartości wykupu oraz trzyletnią spłatę.
Piotr Łodyga z departamentu zarządzania produktami w Millennium Leasing zwraca uwagę na dużą dowolność w kształtowaniu ofert. - Na ostateczną wartość raty wpływ ma także to, czy stopa procentowa jest stała czy zmienna. Ważne jest też określenie czy uwzględniono w niej ubezpieczenie komunikacyjne, a jeśli tak to czy ma to być polisa wieloletnia czy roczna – mówi Łodyga. Wpływ na ostateczną wysokość raty ma nawet to gdzie mieści się siedziba firmy leasingowej. Od tego uzależniona jest przecież wysokość składki OC samochodu. Do tego dochodzi jeszcze cały wachlarz możliwych dodatków do polisy, np. Assistance czy ochrona prawna.
Częstym dodatkiem do umowy leasingowej jest także ubezpieczenie GAP (ubezpieczenie ryzyka straty finansowej), dzięki któremu możliwe będzie uzyskanie dodatkowego odszkodowania wyrównującego utratę wartości pojazdu, pomiędzy jego aktualną wartością w dniu zajścia szkody, a wartością w dniu zakupu. W razie szkody, klient z dwóch ubezpieczeń AC/OC i GAP otrzyma odszkodowanie równe wartości pojazdu z faktury zakupu.
Częste są także promocje. Obecnie w Europejskim Funduszu Leasingowym oferują np. ubezpieczenia OC/AC tańsze nawet do 30 proc. Co ciekawe, jest ono z gwarancją stałej ceny przez cały okres umowy.
Coraz częściej pojawiają się tez inne granty. EFL wszystkim przedsiębiorcom zaproponował np. kartę paliwową z rabatem 15 groszy na litrze.- Usługa taka pozwala przedsiębiorcy korzystać z przywilejów, z których dotychczas mogli korzystać tylko użytkownicy flot pojazdów. Produkt ten adresowany jest do klientów posiadających umowy leasingowe na samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. Jest to karta z odroczonym terminem płatności. Przeznaczona jest do dokonywania bezgotówkowych zakupów towarów i usług, do wysokości przyznanego limitu – wyjaśnia Maja Lidke z Europejskiego Funduszu Leasingowego.
Maksymalnie można nią opłacić rachunki do kwoty 2440 zł brutto, ale karta paliwowa do umowy leasingu jest przyznawana klientowi bez konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń. Jedyny koszt to symboliczna opłata za jej wydanie w wysokości 30 zł netto.
Istotnym udogodnieniem jest to, że przedsiębiorcy korzystający z karty paliwowej w EFL mogą otrzymywać zbiorczą fakturę w formie elektronicznej, pozwalającą na odroczenie terminu płatności na zakup paliwa nawet o 48 dni, bez dodatkowych kosztów. Karta może również służyć do płatności za przejazd wybranymi odcinkami autostrady A2.
Wpływ na wysokość raty ma nawet to, gdzie mieści się siedziba firmy leasingowej. Od tego zależy OC.

>>> Czytaj też: Europejskie normy emisji spalin podbijają popyt na leasing