"Listopadowy wynik Wskaźnika Optymizmu Konsumentów wskazuje na wzrost nastrojów konsumenckich zarówno miesiąc do miesiąca jak również rok do roku. Co więcej, analiza rok do roku pokazuje znaczną poprawę w nastrojach Polaków - w listopadzie ubiegłego roku WOK zatrzymał się na poziome 78.20 pkt. – o 6.65 pkt mniej niż obecnie" - czytamy w komunikacie.

Dane Ipsos są zbieżne z informacjami GUS na temat wskaźnika koniunktury, który w listopadzie kształtował się na poziomie wyższym niż przed rokiem, podkreślono w materiale.

Wskaźnik Skłonności do Zakupów wzrósł o 2,40 pkt m/m do 92.45 pkt.

"Zmalał nieco odsetek Polaków uważających, że obecnie jest dobry moment na kupowanie dóbr trwałego użytku (z 15 proc. w październiku do 14 proc. w listopadzie). O jeden punkt procentowy wzrósł natomiast odsetek Polaków twierdzących, że w obecnej sytuacji warto odkładać pieniądze (z 59 proc. w październiku do 60 proc. w listopadzie)" - czytamy dalej.

Reklama

Wskaźnik Klimatu Gospodarczego odnotował wzrost o 1,67 pkt m/m do 73,46 pkt.

Co czwarty z ankietowanych (25 proc.) jest zdania, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy obserwować będziemy wolniejsze tempo wzrostu cen lub ich spadek - w pomiarze z października takiego zdania było 20 proc. Polaków.

"Nieco więcej z nas jest zdania, że sytuacja gospodarcza w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy uległa poprawie. W listopadzie takiego zdania było 9 proc. badanych, podczas gdy w październiku odsetek wyniósł 8 proc." - podano także w materiale.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 15-22 listopada 2013 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1006 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.